Visuaalisen identiteetin suunnittelu Renda Oy:lle
Salmén, Edward (2022)
Salmén, Edward
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203223833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203223833
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on visuaalisen identiteetin suunnittelu Renda Oy:lle ja se tehdään toimeksiantona. Opinnäytetyön tuloksena syntyy graafinen ohjeistus uudesta visuaalisesta identiteetistä, jonka tarkoitus on auttaa ja lisätä brändin tunnettavuutta sekä vahvistaa sitä. Opinnäytetyössä keskitytään logoon, värimaailmaan, typografiaan sekä graafisiin elementteihin. Verkkosivut rajataan pois, koska niiden käytettävyys ei liity niin vahvasti visuaaliseen identiteettiin ja muut käsiteltävät aiheet muuttavat niiden ulkomuotoa automaattisesti. Opinnäytetyö aloitetaan 2021 syksynä ja se valmistuu keväällä 2022. Opinnäytetyötä tehdessä toimeksiantajaan ollaan aktiivisesti yhteydessä.
Teoriaosuus koostuu brändin ja visuaalisen identiteetin käsittelystä. Luvuissa käydään läpi niiden eroja ja syvennyttään tarkemmin visuaalisen identiteetin ydinasioihin. Brändiä käsittelevässä luvussa kerrotaan kuinka yrityksen visio, missio ja arvot vaikuttavat brändin identiteettiin. Visuaalista identiteettiä käsittelevässä luvussa kerrotaan miten samojen asioiden tulee näkyä kuluttajalle. Tietoperusta sisältää perusteoriaa sekä uudempia mietteitä aiheesta.
Tämän opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on benchmarking eli vertailuanalyysi. Toimeksiantajan toiveesta vertaillaan kotimaista yritystä Lainappia sekä ulkomaista yritystä Fat Llamaa. Vertailuanalyysissä on vain kaksi kohdetta, koska alan yrityksiä ei ole vielä olemassa paljoa. Vertailuanalyysin tarkoituksena on oppia muilta ja tässä työssä opittiin mitä muut tekevät visuaalisella ilmeellään, ja mitkä ovat kasvavan alan mahdollisia trendejä. Analyysissä syntyviä tuloksia käytetään suunnitteluvaiheessa hyväksi.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus on suunnitteluvaiheen esittely. Suunnitteluvaiheessa käydään läpi logon, värimaailman, typografian ja graafisten elementtien luomisprosessia. Tekijä perustelee tuotosten syntyä, joissa käytetään hyväksi työn teoriaosuutta sekä vertailuanalyysissä ilmentyviä havaintoja. Tuotoksissa käytetään monipuolisesti erilaisia inspiraationlähteitä perustellen.
Viimeisenä lukuna on pohdinta, jossa opinnäytetyön tekijä kertaa tavoitteet ja pohtii, onko niissä onnistuttu. Pohdinnassa kerrotaan myös lopullisesta produktista ja kuinka työn teko on onnistunut.
Teoriaosuus koostuu brändin ja visuaalisen identiteetin käsittelystä. Luvuissa käydään läpi niiden eroja ja syvennyttään tarkemmin visuaalisen identiteetin ydinasioihin. Brändiä käsittelevässä luvussa kerrotaan kuinka yrityksen visio, missio ja arvot vaikuttavat brändin identiteettiin. Visuaalista identiteettiä käsittelevässä luvussa kerrotaan miten samojen asioiden tulee näkyä kuluttajalle. Tietoperusta sisältää perusteoriaa sekä uudempia mietteitä aiheesta.
Tämän opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on benchmarking eli vertailuanalyysi. Toimeksiantajan toiveesta vertaillaan kotimaista yritystä Lainappia sekä ulkomaista yritystä Fat Llamaa. Vertailuanalyysissä on vain kaksi kohdetta, koska alan yrityksiä ei ole vielä olemassa paljoa. Vertailuanalyysin tarkoituksena on oppia muilta ja tässä työssä opittiin mitä muut tekevät visuaalisella ilmeellään, ja mitkä ovat kasvavan alan mahdollisia trendejä. Analyysissä syntyviä tuloksia käytetään suunnitteluvaiheessa hyväksi.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus on suunnitteluvaiheen esittely. Suunnitteluvaiheessa käydään läpi logon, värimaailman, typografian ja graafisten elementtien luomisprosessia. Tekijä perustelee tuotosten syntyä, joissa käytetään hyväksi työn teoriaosuutta sekä vertailuanalyysissä ilmentyviä havaintoja. Tuotoksissa käytetään monipuolisesti erilaisia inspiraationlähteitä perustellen.
Viimeisenä lukuna on pohdinta, jossa opinnäytetyön tekijä kertaa tavoitteet ja pohtii, onko niissä onnistuttu. Pohdinnassa kerrotaan myös lopullisesta produktista ja kuinka työn teko on onnistunut.