Sisältömarkkinointisuunnitelman luominen Costo Oy:lle
Isoherranen, Iida (2022)
Isoherranen, Iida
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203223836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203223836
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehdään toimeksiantona Costolle. Costo on hattuja ja muita asusteita valmistava yritys. Coston toiminta perustuu ekologisille aatteille ja heidän tuotteensa valmistetaan huonekalu- ja muotiteollisuuden ylijäämäkankaista. Työn tavoitteena on luoda kattava työkalu, jota Costo voi hyödyntää sisältömarkkinoinnissaan. Suunnitelman avulla Costo saa selkeyttä markkinointiinsa. Työstä rajautuu pois vuosikellon luominen. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin syksyllä 2021 ja tavoiteltu valmistumisajankohta on maaliskuu 2022.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyy sisältömarkkinointisuunnitelma Costolle. Suunnitelmassa määritellään kaksi nuorta asiakasryhmää edustavaa asiakaspersoonaa, joille suunnitellaan erilaista sisältöä vastaamaan heidän ostopolkujaan.
Teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestintää ja sisältömarkkinointia. Markkinointiviestinnän luvussa syvennytään digitaaliseen markkinointiin ja eri sosiaalisen median kanaviin. Sisältömarkkinoinnin luvussa käydään läpi sisältöstrategia, AIDA- ja SOSTAC-mallit sekä asiakaspersoonat ja ostopolut.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin benchmarking. Vertailuanalyysissä vertaillaan kolmea alalla toimivaa brändiä: Superyellow, VAI-KO ja Goorin Bros. Tutkimuksessa tarkastellaan brändien sosiaalisen median kanavia ja verkkosivuja. Tutkimuksen avulla saadaan selville seikkoja, joita Costo voi hyödyntää omassa viestinnässään.
Viidennessä luvussa alkaa työn toiminnallinen osuus. Luvussa luodaan Costolle sisältömarkkinointisuunnitelma hyödyntäen SOSTAC-mallia. Ensimmäisenä määritellään Coston nykytila tarkastelemalla heidän nykyistä viestintäänsä. Seuraavaksi määritetään toimeksiantajan asettamat tavoitteet ja niiden perusteella laaditaan tavoitteet myös sosiaalisen median kanaviin. Tämän jälkeen luodaan asiakaspersoonat ja niiden ostopolut, joiden perusteella voidaan alkaa hahmottelemaan sisältöä sisältökartan avulla. Seuraavaksi määritellään myös kanavien tarkoitukset ja sisältö, jota kanavissa jaetaan. Lopuksi toiminnalle asetetaan mittarit ja määritellään miten toiminnan seurantaa tullaan toteuttamaan.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyy sisältömarkkinointisuunnitelma Costolle. Suunnitelmassa määritellään kaksi nuorta asiakasryhmää edustavaa asiakaspersoonaa, joille suunnitellaan erilaista sisältöä vastaamaan heidän ostopolkujaan.
Teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestintää ja sisältömarkkinointia. Markkinointiviestinnän luvussa syvennytään digitaaliseen markkinointiin ja eri sosiaalisen median kanaviin. Sisältömarkkinoinnin luvussa käydään läpi sisältöstrategia, AIDA- ja SOSTAC-mallit sekä asiakaspersoonat ja ostopolut.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin benchmarking. Vertailuanalyysissä vertaillaan kolmea alalla toimivaa brändiä: Superyellow, VAI-KO ja Goorin Bros. Tutkimuksessa tarkastellaan brändien sosiaalisen median kanavia ja verkkosivuja. Tutkimuksen avulla saadaan selville seikkoja, joita Costo voi hyödyntää omassa viestinnässään.
Viidennessä luvussa alkaa työn toiminnallinen osuus. Luvussa luodaan Costolle sisältömarkkinointisuunnitelma hyödyntäen SOSTAC-mallia. Ensimmäisenä määritellään Coston nykytila tarkastelemalla heidän nykyistä viestintäänsä. Seuraavaksi määritetään toimeksiantajan asettamat tavoitteet ja niiden perusteella laaditaan tavoitteet myös sosiaalisen median kanaviin. Tämän jälkeen luodaan asiakaspersoonat ja niiden ostopolut, joiden perusteella voidaan alkaa hahmottelemaan sisältöä sisältökartan avulla. Seuraavaksi määritellään myös kanavien tarkoitukset ja sisältö, jota kanavissa jaetaan. Lopuksi toiminnalle asetetaan mittarit ja määritellään miten toiminnan seurantaa tullaan toteuttamaan.