Lapuan alueen matkailun kehittäminen : verkostoitumisen mahdollisuudet alueellisessa strategiassa
Kauranen, Hermanni (2022)
Kauranen, Hermanni
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203163619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203163619
Tiivistelmä
Verkostoituminen sekä verkoston luominen koetaan tämänhetkisessä matkailustrategiassa elinehtona. Kilpailukentässä pärjätäkseen tulee alueellisilla toimijoilla olla toimivat keskinäiset verkostot ja niiden pohjalta luotu liiketoimintaverkostomalli. Tutkimuksella oli tarkoitus selvittää, onko Lapuan alueella lähtökohtaisia edellytyksiä saavuttaa strategiaan pohjautuvaa kehitystä matkailupalvelujen tuottajien verkostoitumisen kautta. Aihealueena oli kerätä tietoa Lapuan alueen matkailupalvelutuotannon kehittämisen tueksi ja lisäksi tuottaa ehdotus Lapuan alueen matkailupalvelutuotannon alueelliseksi strategiaksi, mikä pohjautuu alueen matkailupalveluverkoston kehittymisen edellytyksiin. Tutkimuksen aiheena on Lapuan alueen matkailun kehittäminen alueellisen strategian kehittämisen kautta alueen matkailutoimijoiden verkostoitumisen näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineiston käsittelyssä hyödynnetään ryhmäkeskustelua, kvalitatiivisia kyselyitä sekä aineistoanalyysejä. Laadullinen tutkimustapa valittiin koska sen menetelmien kautta on mahdollista löytää vaikeammin määriteltävää ja piilossa olevaa tietoa erilaisten toimijoiden keskuudesta. Tutkimus etenee kronologisesti alustavan tiedonkeruun (laadullinen sähköinen kysely), fokusryhmäkeskustelun ja sitä täydentävän projektiivisen menetelmän (mood board) kautta tutkimustuloksiin. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen ja teoreettinen viitekehys muotoutui analyysismenetelmää käyttäen. Tutkimuksen tulosten perusteella verkoston muodostaminen sekä vision, mission ja arvojen kautta luotava yhteistoiminta on avainasemassa luotaessa yhteistyöhön perustuvaa matkailupalvelu kokonaisuutta ja verkostoitumista toimijoiden kesken.