Tapaustutkimus Wisdomic Oy: työasemahallintajärjestelmien vertailu - Miradore Management Suite ja Microsoft Endpoint Manager
Asiala, Jukka (2022)
Asiala, Jukka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203233897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203233897
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä vertailtiin kahden työasemahallintajärjestelmän ominaisuuksia ja etenkin niiden hyötyjä ja haittoja. Vertailun kohteena olivat Miradore Management Suite (MMS) ja Microsoft Endpoint Manager (MEM) -järjestelmät. Tutkimus keskittyi näiden järjestelmien ominaisuuksien ja käyttökokemuksien tutkimiseen ja vertailuun. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Wisdomic Oy.
Opinnäytetyön tietopohja koostuu tutkimukseen vertailtaviksi valittujen työasemahallintajärjestelmien taustatiedoista sekä työasemahallinnan, vaatimusmäärittelyn ja työaseman provisioinnin tausta- ja teoreettisesta tiedosta. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen vertaileva tapaustutkimus, jossa käytettiin vaihtelevia tiedonkeruutapoja. Tutkimuksen aineisto pohjautuu asiantuntijahaastatteluihin sekä opinnäytetyön tekijän havainnointiin ja kokemukseen. Aineisto analysoitiin luokittelemalla se sopiviin aihekokonaisuuksiin.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että työasemahallintajärjestelmien vertailussa on kyse niiden ominaisuuksien vertailusta. Näitä ominaisuuksia voitiin todeta olevan laite-, käyttäjä-, ohjelmisto-, etäyhteys-, päivitysten, esiasennusten ja raportoinnin hallinta. Lisäksi vertailtaviksi ominaisuuksiksi voidaan todeta työasemahallintajärjestelmän käyttöönotto, tietoturva, tekninen tuki, integroitavuus, kustannukset ja työajan käyttö. Tutkimuksessa havaittiin asiakastarpeen ja -ympäristön vaikuttavan, kun tehdään työasemahallintajärjestelmän vertailun pohjalta päätöksiä organisaatiolle sopivasta järjestelmästä. Johtopäätöksinä voidaan todeta tiettyjen ominaisuuksien saavan enemmän painoarvoa, joiden pohjalta työasemahallintajärjestelmän valinta voidaan tehdä. Tutkimuksessa todetaan, että MMS on edullisempi vaihtoehto ja se soveltuu paremmin asiakasympäristöön, jossa on käytössä Windows-toimialue ja työasemien esiasennukset halutaan toteutettavan kolmannen osapuolen toimesta. MEM-järjestelmän eduiksi voidaan todeta Microsoft 365 -pilvipalvelun tuoman lisäarvon merkitys organisaatiolle. Myös ympäristön käyttöönoton helppous tietyissä asiakasympäristöissä ja etäyhteyshallintavaihtoehdot nousivat esiin Microsoftin tuotteessa.
Opinnäytetyön tietopohja koostuu tutkimukseen vertailtaviksi valittujen työasemahallintajärjestelmien taustatiedoista sekä työasemahallinnan, vaatimusmäärittelyn ja työaseman provisioinnin tausta- ja teoreettisesta tiedosta. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen vertaileva tapaustutkimus, jossa käytettiin vaihtelevia tiedonkeruutapoja. Tutkimuksen aineisto pohjautuu asiantuntijahaastatteluihin sekä opinnäytetyön tekijän havainnointiin ja kokemukseen. Aineisto analysoitiin luokittelemalla se sopiviin aihekokonaisuuksiin.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että työasemahallintajärjestelmien vertailussa on kyse niiden ominaisuuksien vertailusta. Näitä ominaisuuksia voitiin todeta olevan laite-, käyttäjä-, ohjelmisto-, etäyhteys-, päivitysten, esiasennusten ja raportoinnin hallinta. Lisäksi vertailtaviksi ominaisuuksiksi voidaan todeta työasemahallintajärjestelmän käyttöönotto, tietoturva, tekninen tuki, integroitavuus, kustannukset ja työajan käyttö. Tutkimuksessa havaittiin asiakastarpeen ja -ympäristön vaikuttavan, kun tehdään työasemahallintajärjestelmän vertailun pohjalta päätöksiä organisaatiolle sopivasta järjestelmästä. Johtopäätöksinä voidaan todeta tiettyjen ominaisuuksien saavan enemmän painoarvoa, joiden pohjalta työasemahallintajärjestelmän valinta voidaan tehdä. Tutkimuksessa todetaan, että MMS on edullisempi vaihtoehto ja se soveltuu paremmin asiakasympäristöön, jossa on käytössä Windows-toimialue ja työasemien esiasennukset halutaan toteutettavan kolmannen osapuolen toimesta. MEM-järjestelmän eduiksi voidaan todeta Microsoft 365 -pilvipalvelun tuoman lisäarvon merkitys organisaatiolle. Myös ympäristön käyttöönoton helppous tietyissä asiakasympäristöissä ja etäyhteyshallintavaihtoehdot nousivat esiin Microsoftin tuotteessa.