Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työnantajan houkuttelevuuteen ja potentiaalisen työntekijän hakukäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät

Nyman, Laura (2022)

 
Avaa tiedosto
Nyman_Laura.pdf (1.407Mt)
Lataukset: 


Nyman, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203233903
Tiivistelmä
Työvoimapula on näkynyt hotelli-, majoitus- ja ravintoa-alalla useamman vuoden ajan
aina vain lisääntyvinä täyttämättöminä avoimina työpaikkoina, joten kilpailu osaavasta ja
sitoutuneesta henkilökunnasta on kovaa. Yritysten on kyettävä luomaan positiivisesti
erottautuva työnantajakuva näyttäytyäkseen uniikilla ja houkuttelevalla tavalla niin nykyisten kuin potentiaalisten työntekijöiden silmissä. Työnantajabrändäyksestä on tullut
strateginen väline työntekijöiden houkuttelemisessa ja säilyttämisessä.

Tämän opinnäyteyön tarkoituksena oli tutkia ja ymmärtää, mitkä tekijät ovat yhteydessä
työnantajan houkuttelevuuteen potentiaalisen työntekijän silmin, sekä millainen rooli sosiaalisen median viestinnällä on työnantajan houkuttelevuuteen ja potentiaalisen työntekijän hakukäyttäytymiseen. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää keinoja, joilla voidaan kehittää kohdeorganisaationa toimineen Helsinki-ravintoloiden työnantajamielikuvaa ja sen houkuttelevuutta työnantajana.

Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee potentiaalisen työntekijän subjektiivisesti muodostamaa työnantajamielikuvaa, työnantajan arvolupausta sekä työnantajan houkuttelevuuteen ja potentiaalisen työntekijän hakukäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Sosiaalista mediaa tarkastellaan työssä mielikuvien luomisen välineenä. Empiirinen osuus toteutettiin monimenetelmällisenä tapaustutkimuksena, jossa hyödynnettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusaineistoa.

Tulosten perusteella tärkeimmät työnantajan houkuttelevuuteen vaikuttavat tekijät liittyvät toimivan työyhteisön ulottuvuuteen, josta erityisen tärkeiksi tekijöiksi nousivat hyvät
välit työtovereiden ja esimiesten kanssa sekä kannustavat ja rohkaisevat kollegat. Työnantajan houkuttelevuus vaikuttaa potentiaalisen työntekijän hakupäätökseen, mutta päätöksenteko on subjektiivisen tunteen ja objektiivisen tiedon välimaastossa tapahtuva rationaalinen tapahtuma. Yrityksen sosiaalisen median viestinnällä on merkittävä rooli
houkuttelevuuden ja hakuhalukkuuden syntymisessä, mutta sosiaalinen media vaikuttaa
lähinnä yrityksen tunnettuuteen ja yleiseen maineeseen, jolloin sen voidaan nähdä olevan houkuttelevuuteen välillisesti vaikuttava tekijä, eikä varsinainen syy.

Tutkimustulokset antavat yksityiskohtaisia tietoja Helsinki-ravintoloihin liitettävien houkuttelevuustekijöiden vahvuuksista ja heikkouksista. Tulosten pohjalta onnistuttiin tekemään konkreettisia kehittämisehdotuksia kohdeorganisaation työnantajamielikuvan parantamiseksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste