Vilka faktorer ligger bakom de unga konsumenternas intentioner att köpa kläder online?
Söderman, Melina (2022)
Söderman, Melina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203243935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203243935
Tiivistelmä
Det övergripande syftet med arbetet var att utreda vilka faktorer som ligger bakom de unga konsumenternas intentioner att köpa kläder online. Delsyftena var att utreda om användning av sociala medier (TikTok, Pinterest, Instagram, Snapchat) har en roll i de unga konsumenternas köpbeteende online och hurdant innehåll det är som får de unga konsumenterna att köpa kläder online. Studien omfattade endast 16-24-åringar i huvudstadsregionen i Finland. Metoden som använts i arbetet är den kvantitativa metoden. Ett frågeformulär utskickades och gav sammanlagt 164 svarare. Analysmetoden som planerades i första hand att brukas var den linjära regressionsanalysen. Villkoren för denna analysmetod uppfylldes inte och analysen fortsattes med att studera sambanden mellan fyra variabler med hjälp av Spearman’s rho korrelation. De fyra summavariablerna som studerades var köpintentioner (de unga konsumenternas intentioner att köpa kläder online inom en månad), sociala medier (användningen av sociala medier [TikTok, Instagram, Pinterest, Snapchat]), presentation (presentation av ett klädesplagg) och pris (priset av ett klädesplagg). Resultaten från den empiriska studien blev att variabeln köpintentioner korrelerar svagt med variabeln pris, presentation och sociala medier och att variabeln sociala medier korrelerar med variabeln presentation. Som en slutsats kan man säga att användningen av sociala medier (TikTok, Pinterest, Instagram, Snapchat) och priset på och presentationen av ett klädesplagg ligger i viss omfattning bakom de unga konsumenternas intentioner att köpa kläder online. Resultaten jämfördes också med The FFF Model av Dange och Kimar (2012). En likhet i att marknadsföring (sociala medier), pris och presentation påverkar konsumenternas köpbeteende kunde konstateras.