Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Virtuaalitodellisuus maahanmuuttajien työllisyyskoulutuksen tukena : VR Fast Track -hankkeen Työllisty Suomessa -koulutusmallin kehittäminen

Jalava, Laura; Vehanen, Anna (2022)

 
Avaa tiedosto
Jalava_Vehanen.pdf (938.3Kt)
Lataukset: 


Jalava, Laura
Vehanen, Anna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203243937
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tehtävänä oli kartoittaa VR Fast Track -hankkeeseen osallistuneiden maahanmuuttajien kokemuksia Työllisty Suomessa -koulutuksesta ja hahmotella koulutuksen mallia. Tavoitteena oli löytää maahanmuuttajien nopeampaa työllistymistä tukevia tekijöitä ja kehittää virtuaalitodellisuuden käyttöä maahanmuuttajien työllistymiskoulutuksissa.

VR Fast Track – Osaamisen arvioinnin kautta työelämään on Haaga-Helia ja Turun ammattikorkeakoulujen yhteishanke, joka kehittää virtuaalitodellisuuden käyttöä maahanmuuttajien osaamisen tunnistamisessa ja työllisyyskoulutuksen tukena.
Tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmänä oli teemahaastattelu, jolla kerättiin maahanmuuttajien palautteita ja kehitysehdotuksia koulutuksesta. Tulokset analysoitiin sisällönanalyysillä. Haastattelutulosten ja tutkimuskirjallisuuden pohjalta syntyi Työllisty Suomessa -koulutuksen malli, joka perustuu palvelumuotoilun periaatteille.

Maahanmuuttajien haastatteluissa korostui toive tavoitteellisesta työskentelystä ja konkreettisten työelämätaitojen harjoittelemisesta. VR-työskentely koettiin tehokkaana ja kiinnostavana tapana opetella sekä suomea että työelämän käytäntöjä. Haastateltavat kokivat sekä kielitaitonsa että työllistymismahdollisuuksiensa parantuneen koulutuksen ansiosta.

Kehittämistyön tuloksena syntyi malli, jossa kielen ja työelämän käytäntöjen oppiminen tapahtuu sekä perinteisten opetusmenetelmien että VR-työskentelyn kautta. Mallissa kiinnitetään erityistä huomiota kattavaan alkukartoitukseen, asiakkaan omien työllistymistavoitteiden ja verkostojen vahvistamiseen sekä palveluun ohjaukseen. Koulutettavien motivaatiota ylläpidetään myös koulutuspäivien ulkopuolella.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste