Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Lisää kotimaisia kukkia kaupan valikoimiin

Helenius, Nina (2022)

 
Avaa tiedosto
Helenius_Nina.pdf (1.338Mt)
Lataukset: 


Helenius, Nina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203253990
Tiivistelmä
Suomalaiset kuluttajat arvostavat tuotteissa kotimaisuutta ja lähellä tuotettua tuotetta. Kukkien kotimaisuudella on tärkeä merkitys kuluttajan ostopäätöksessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kolmen eri päivittäistavaraketjun kukkavalikoimaa, niiden määriä ja mikä tai mitkä tekijät ohjaavat valikoiman syntyä koko vuoden aikana. Lisäksi selvitettiin Ruotsin kukkamarkkinoita tuotannon, kukkatukkujen, jakelukanavien ja kehitystrendien osalta.
Haastattelujen perusteella sesongeilla ohjattiin päivittäistavarakauppojen valikoiman muodostumista. Tärkeimmiksi sesongeiksi nostettiin esiin pääsiäinen, äitienpäivä, kesä, syksy ja joulu, joista eniten kotimaisia kukkia on tarjolla joulunajan kukkivissa ruukkukasveissa. Myydyimmät tuotteet olivat reilunkaupan ruusu ja leikkokukkakimppu sekä kotimaisista tuotteista leikkokukkatulppaani.
Viljelijöiden toiveena oli uusien kasvilajien suhteen, että kaupparyhmien kanssa tehtäisiin sopimukset kolmeksi vuodeksi kerrallaan nykyisen yhden vuoden sijaan. Näin pystyttäisiin tekemään uusia investointeja ja lisäämään kasvihuonekapasiteettia, jolloin kotimaisuusastetta saataisiin lisättyä kaupan valikoimissa. Kaupparyhmien puolelta saatavuus, hinta, laatu ja yhteistyö viljelijöiden kanssa nousivat suurimmiksi tekijöiksi kotimaista vaihtoehtoa analysoitaessa tuontikasvin sijaan. Työntilaajana oli Kauppapuutarhaliitto ry.
Avainsanat Päivittäistavarakauppa, ruukkukasvit, ryhmäkasvit, tulppaanit, viljelykokeet
Sivut 76 sivua ja liitteitä 2 sivua
 
Finnish consumers value domesticity and a product produced close to them. The domestication of flowers plays an important role in the consumer's purchasing decision. The aim of the thesis was to explore the flower selection of three different grocery chains, their quantities and which or which factors guide the emergence of the selection throughout the year. In addition, the Swedish flower market was examined in terms of production, flower wholesalers, distribution channels and development trends.

Based on the interviews, the formation of a selection of grocery stores during the seasons was guided. The most important seasons were Easter, Mother's Day, summer, autumn and Christmas, of which most domestic flowers are available in flowering potted plants during the Christmas period. The best-selling products were a fair trade rose and a bouquet of cut flowers, as well as a cut flower tulip from domestic products.

Regarding new plant species, farmers wanted contracts with trade groups for three years at a time instead of the current one. This would make it possible to make new investments and increase greenhouse capacity, thus increasing the degree of domesticity in trade selections. On the part of trade groups, availability, price, quality, and co-operation with farmers became the biggest factors when analyzing the domestic alternative instead of the imported crop. The client was Kauppapuutarhaliitto ry.

Keywords Grocery trade, potted plants, group plants, tulips, cultivation experiments
Pages 76 pages and appendices 2 pages
 
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste