Yläkouluikäisten nuorten terveyden edistäminen kouluympäristössä : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Koskela, Hanna; Suutari, Niina (2022)
Koskela, Hanna
Suutari, Niina
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203253995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203253995
Tiivistelmä
Yläkouluikäisen nuoren terveyteen vaikuttavat useat tekijät, kuten fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset. Yläkouluikäisen mieli ja vartalo kehittyvät nopeassa tahdissa kohti nuorta aikuisuutta. Terveyden edistäminen yläkouluympäristössä on tärkeää oppilaiden terveyden ja hyvinvoinnin kannalta. Koulussa nuori saa paljon vaikutteita ja käyttäytymismalleja ikätovereiltaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia terveyden edistämisen toimintatapoja on Suomessa yläkouluympäristössä käytössä sekä millaiset tekijät vaikuttavat yläkouluikäisten nuorten terveyteen kouluympäristössä. Tavoitteena oli tuottaa näyttöön perustuvaa tietoa hyödynnettäväksi opetuskäytössä sekä yläkouluissa. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, johon valikoitui kymmenen alkuperäistutkimusta. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimukset osoittivat, että terveyden edistämisen toimintatapoja yläkouluympäristössä löytyi niin yksilöön kuin ryhmään kohdistuvina tapoina. Näitä olivat terveyskasvatus, ohjaus ja neuvonta. Tärkeinä toimintatapoina pidettiin kodin ja koulun välistä yhteistyötä, turvallista ja terveellistä kouluympäristöä sekä koko kouluyhteisöön kohdistuvaa toimintaa. Nuoren terveyteen vaikuttavina tekijöinä kouluympäristössä olivat psyykkinen ja fyysinen hyvinvointi, sosiaaliset suhteet sekä kouluviihtyvyys ja turvallisuus.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että koulukiusaamiseen puuttuminen ja sen ennaltaehkäiseminen loisi turvallisen kouluympäristön koko kouluyhteisöön. Tämä auttaisi nuorta omassa elämänhallinnassa. Sosiaalisten suhteiden ylläpitäminen ja luominen sekä koulussa ryhmäytyminen että ryhmäyttämisen erilaiset toimintatavat olivat tärkeässä roolissa syrjäytymisen ehkäisyssä. Lopputuloksena todetaan, että nuoren elintavat, elinympäristö sekä hänen omat arvonsa vaikuttivat nuoren kokonaisvaltaiseen terveyteen. Nuorelle annettu terveyskasvatus eri muodoissa lisäsi nuoren kokonaisvaltaista tietoutta omasta terveydestä ja hyvinvoinnista.
Jatkotutkimuksena tulisi tarkastella lisää nuorten terveyteen vaikuttavia tekijöitä yläkouluympäristössä ja sitä, kuinka niitä voitaisiin paremmin ennaltaehkäistä. Olisi hyvä tarkastella, miten terveyden edistämisen toimintatapoja kehitetään kouluympäristössä laajemmin. There are many factors that affect the health of a young person in secondary school. That includes physical, mental and social factors. The mind and body at this age will evolve towards young adulthood. Promoting health in the school environment is important for the health and well-being of pupils because at school pupils receives a lot of influence and behaviors.
The aim of this thesis was to find out what kind of health promotion methods are used in the Finnish secondary school environment and which factors affect the health of young people in the school environment. The objective was to produce evidence-based information that can be utilized in teaching and in the secondary schools. This thesis was conducted as a descriptive literary review, for which ten original studies were selected. The research material was ana-lyzed with inductive content analysis.
The studies concluded that health promotion practices in the secondary school environment were found out to be both individual and group-specific. Those in-cluded health education, guidance and counseling. Cooperation between home and school, a safe and healthy school environment and activities for the entire school community were considered as important. Factors influencing a young person's health in the school environment included mental and physical wellbe-ing, social relationships, and school comfort and safety.
It can be concluded that addressing school bullying and preventing it create a safe school environment for the whole school community. That would help a young person in his or her own life management. Maintaining and creating so-cial relationships, as well as grouping and different ways of school grouping, played an important role in preventing exclusion. The final result stated that a young person's lifestyle, living environment and personal values affected a young person's overall health. Health education for pupils increased a young person's holistic knowledge of his or her own health and well-being.
In the secondary school environment furthermore could be studied at which are health affecting factors and how they could be better prevented or developed more widely.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia terveyden edistämisen toimintatapoja on Suomessa yläkouluympäristössä käytössä sekä millaiset tekijät vaikuttavat yläkouluikäisten nuorten terveyteen kouluympäristössä. Tavoitteena oli tuottaa näyttöön perustuvaa tietoa hyödynnettäväksi opetuskäytössä sekä yläkouluissa. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, johon valikoitui kymmenen alkuperäistutkimusta. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimukset osoittivat, että terveyden edistämisen toimintatapoja yläkouluympäristössä löytyi niin yksilöön kuin ryhmään kohdistuvina tapoina. Näitä olivat terveyskasvatus, ohjaus ja neuvonta. Tärkeinä toimintatapoina pidettiin kodin ja koulun välistä yhteistyötä, turvallista ja terveellistä kouluympäristöä sekä koko kouluyhteisöön kohdistuvaa toimintaa. Nuoren terveyteen vaikuttavina tekijöinä kouluympäristössä olivat psyykkinen ja fyysinen hyvinvointi, sosiaaliset suhteet sekä kouluviihtyvyys ja turvallisuus.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että koulukiusaamiseen puuttuminen ja sen ennaltaehkäiseminen loisi turvallisen kouluympäristön koko kouluyhteisöön. Tämä auttaisi nuorta omassa elämänhallinnassa. Sosiaalisten suhteiden ylläpitäminen ja luominen sekä koulussa ryhmäytyminen että ryhmäyttämisen erilaiset toimintatavat olivat tärkeässä roolissa syrjäytymisen ehkäisyssä. Lopputuloksena todetaan, että nuoren elintavat, elinympäristö sekä hänen omat arvonsa vaikuttivat nuoren kokonaisvaltaiseen terveyteen. Nuorelle annettu terveyskasvatus eri muodoissa lisäsi nuoren kokonaisvaltaista tietoutta omasta terveydestä ja hyvinvoinnista.
Jatkotutkimuksena tulisi tarkastella lisää nuorten terveyteen vaikuttavia tekijöitä yläkouluympäristössä ja sitä, kuinka niitä voitaisiin paremmin ennaltaehkäistä. Olisi hyvä tarkastella, miten terveyden edistämisen toimintatapoja kehitetään kouluympäristössä laajemmin.
The aim of this thesis was to find out what kind of health promotion methods are used in the Finnish secondary school environment and which factors affect the health of young people in the school environment. The objective was to produce evidence-based information that can be utilized in teaching and in the secondary schools. This thesis was conducted as a descriptive literary review, for which ten original studies were selected. The research material was ana-lyzed with inductive content analysis.
The studies concluded that health promotion practices in the secondary school environment were found out to be both individual and group-specific. Those in-cluded health education, guidance and counseling. Cooperation between home and school, a safe and healthy school environment and activities for the entire school community were considered as important. Factors influencing a young person's health in the school environment included mental and physical wellbe-ing, social relationships, and school comfort and safety.
It can be concluded that addressing school bullying and preventing it create a safe school environment for the whole school community. That would help a young person in his or her own life management. Maintaining and creating so-cial relationships, as well as grouping and different ways of school grouping, played an important role in preventing exclusion. The final result stated that a young person's lifestyle, living environment and personal values affected a young person's overall health. Health education for pupils increased a young person's holistic knowledge of his or her own health and well-being.
In the secondary school environment furthermore could be studied at which are health affecting factors and how they could be better prevented or developed more widely.