Allinpuiston päiväkodin oppimisympäristön suunnittelu : Allinpuiston päiväkodin henkilökunnan ajatuksia uuden päiväkodin oppimisympäristön suunnittelusta
Kääriäinen, Silja; Marjamaa, Mervi (2021)
Kääriäinen, Silja
Marjamaa, Mervi
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203264021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203264021
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaaja oli Oulun kaupungin Sivistys- ja kulttuuripalvelut. Tavoitteena oli tuoda esille Allinpuiston päiväkodin henkilökunnan toiveita siitä, miten Oulun kaupungin varhaiskasvatussuunnitelma tulisi huomioitua mahdollisimman hyvin rakennussuunnittelussa. Lisäksi tavoitteena oli luoda työkalu, jota Oulun kaupunki voi hyödyntää jatkossa päiväkotien rakennushankkeissa henkilökunnan osallistamiseen.
Teoriaosuus käsitteli varhaiskasvatuksen eri oppimisympäristön käsitteitä. Varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjä ovat fyysinen-, psyykkinen-, emotionaalinen-, kognitiivinen- ja sosiaalinen oppimisympäristö. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin varhaiskasvatuksessa toteutettavaa pedagogiikkaa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Kohderyhmänä oli Allinpuiston henkilökunta ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella.
Opinnäytetyössä pyrittiin vastaamaan kysymykseen: Miten Allinpuiston päiväkodin oppimisympäristöä voitaisiin parantaa työntekijöiden näkökulmasta, niin että se tukisi varhaiskasvatussuunnitelmaa paremmin? Alakysymykseksi muotoutui, kuinka tilasuunnittelussa pienryhmätoiminnan voisi ottaa paremmin huomioon? Tutkimustuloksista nousi tärkeimpinä asioina esiin pienryhmäpedagogiikka ja toimivat piharatkaisut. Oulun varhaiskasvatussuunnitelman mukaan pienryhmätoiminta on varhaiskasvatuksen keskeinen toimintatapa. Pienryhmäpedagogiikkaa haluttiin toteuttaa erilaisilla muuntuvilla tila ja kalusteratkaisuilla. Piharatkaisuissa tärkeinä koettiin monipuolisuus, turvallisuus, avaruus ja luontoelementit. Muita kyselyn vastauksissa mainittuja asioita olivat turvallisuuden parantaminen, tilojen muuntuvuus ja joustavuus, viihtyvyyden ja virikkeellisyyden parantaminen ja omatoimisen toiminnan tukeminen.
Teoriaosuus käsitteli varhaiskasvatuksen eri oppimisympäristön käsitteitä. Varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjä ovat fyysinen-, psyykkinen-, emotionaalinen-, kognitiivinen- ja sosiaalinen oppimisympäristö. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin varhaiskasvatuksessa toteutettavaa pedagogiikkaa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Kohderyhmänä oli Allinpuiston henkilökunta ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella.
Opinnäytetyössä pyrittiin vastaamaan kysymykseen: Miten Allinpuiston päiväkodin oppimisympäristöä voitaisiin parantaa työntekijöiden näkökulmasta, niin että se tukisi varhaiskasvatussuunnitelmaa paremmin? Alakysymykseksi muotoutui, kuinka tilasuunnittelussa pienryhmätoiminnan voisi ottaa paremmin huomioon? Tutkimustuloksista nousi tärkeimpinä asioina esiin pienryhmäpedagogiikka ja toimivat piharatkaisut. Oulun varhaiskasvatussuunnitelman mukaan pienryhmätoiminta on varhaiskasvatuksen keskeinen toimintatapa. Pienryhmäpedagogiikkaa haluttiin toteuttaa erilaisilla muuntuvilla tila ja kalusteratkaisuilla. Piharatkaisuissa tärkeinä koettiin monipuolisuus, turvallisuus, avaruus ja luontoelementit. Muita kyselyn vastauksissa mainittuja asioita olivat turvallisuuden parantaminen, tilojen muuntuvuus ja joustavuus, viihtyvyyden ja virikkeellisyyden parantaminen ja omatoimisen toiminnan tukeminen.