Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Allinpuiston päiväkodin oppimisympäristön suunnittelu : Allinpuiston päiväkodin henkilökunnan ajatuksia uuden päiväkodin oppimisympäristön suunnittelusta

Kääriäinen, Silja; Marjamaa, Mervi (2021)

 
Avaa tiedosto
Kääriäinen_Marjamaa.pdf (3.982Mt)
Lataukset: 


Kääriäinen, Silja
Marjamaa, Mervi
2021
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203264021
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaaja oli Oulun kaupungin Sivistys- ja kulttuuripalvelut. Tavoitteena oli tuoda esille Allinpuiston päiväkodin henkilökunnan toiveita siitä, miten Oulun kaupungin varhaiskasvatussuunnitelma tulisi huomioitua mahdollisimman hyvin rakennussuunnittelussa. Lisäksi tavoitteena oli luoda työkalu, jota Oulun kaupunki voi hyödyntää jatkossa päiväkotien rakennushankkeissa henkilökunnan osallistamiseen.

Teoriaosuus käsitteli varhaiskasvatuksen eri oppimisympäristön käsitteitä. Varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjä ovat fyysinen-, psyykkinen-, emotionaalinen-, kognitiivinen- ja sosiaalinen oppimisympäristö. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin varhaiskasvatuksessa toteutettavaa pedagogiikkaa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Kohderyhmänä oli Allinpuiston henkilökunta ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella.

Opinnäytetyössä pyrittiin vastaamaan kysymykseen: Miten Allinpuiston päiväkodin oppimisympäristöä voitaisiin parantaa työntekijöiden näkökulmasta, niin että se tukisi varhaiskasvatussuunnitelmaa paremmin? Alakysymykseksi muotoutui, kuinka tilasuunnittelussa pienryhmätoiminnan voisi ottaa paremmin huomioon? Tutkimustuloksista nousi tärkeimpinä asioina esiin pienryhmäpedagogiikka ja toimivat piharatkaisut. Oulun varhaiskasvatussuunnitelman mukaan pienryhmätoiminta on varhaiskasvatuksen keskeinen toimintatapa. Pienryhmäpedagogiikkaa haluttiin toteuttaa erilaisilla muuntuvilla tila ja kalusteratkaisuilla. Piharatkaisuissa tärkeinä koettiin monipuolisuus, turvallisuus, avaruus ja luontoelementit. Muita kyselyn vastauksissa mainittuja asioita olivat turvallisuuden parantaminen, tilojen muuntuvuus ja joustavuus, viihtyvyyden ja virikkeellisyyden parantaminen ja omatoimisen toiminnan tukeminen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste