Kuinka myynnin ja markkinoinnin laboratorio tulisi tuotteistaa?
Palolampi, Severi (2022)
Palolampi, Severi
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203284070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203284070
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda suunnitelma Myyntilaboratorion tuotteistamiseen Turun ammattikorkeakoulun toimeksiannosta. Suunnitelma luotiin haastattelututkimuksen, sekä aiheeseen liittyvän teorian pohjalta.
Teoriakokonaisuus muodostuu kolmesta osasta, joissa käsitellään myynti- ja ostoprosessin vaiheita, sekä tuotteistamisen perusideaa. Teorian tarkoituksena on luoda ymmärrettävä pohja haastatteluista saataville vastauksille, ja vastausten faktojen tukemiselle.
Tuotteistaminen on, sekä organisaation sisäinen, että ulkoinen prosessi. Siinä tuote tai palvelu pyritään ymmärtämään sisäisesti mahdollisimman hyvin, jotta myyminen olisi helppoa, ja ulkoisesti pyritään luomaan selkeä ja ymmärrettävä kuva asiakkaalle, jotta ostaminen olisi helpompaa.
Kuutta alan ammattilaista haastatellessa moni teoriassa todettu fakta toistui. Aineisto kerättiin puoli strukturoitujen kysymysten avulla. Tutkimuksella selvitettiin parhaat tavat lähestyä tuotteistamista, mihin prosessin tulisi tähdätä, ja millä varmistetaan, että tuotteistaminen pysyy relevanttina. Kokonaisuudessaan kysymyksiä oli 10.
Luotu suositus koostaa yleisimmät haastatteluista saadut vastaukset yhteen. Se kattaa laajasti eri tuotteistamisen vaiheet. Tuotteistuksen tärkeimmiksi tekijöiksi nostettiin moderni mielikuva, asiakasta auttava palvelu, sekä asiantuntijuus. Suosituksen pohjalta, Turun ammattikorkeakoulu pystyy vertaamaan, jo olemassa olevaa suunnitelmaansa, ja tekemään haluamansa muutokset.
Teoriakokonaisuus muodostuu kolmesta osasta, joissa käsitellään myynti- ja ostoprosessin vaiheita, sekä tuotteistamisen perusideaa. Teorian tarkoituksena on luoda ymmärrettävä pohja haastatteluista saataville vastauksille, ja vastausten faktojen tukemiselle.
Tuotteistaminen on, sekä organisaation sisäinen, että ulkoinen prosessi. Siinä tuote tai palvelu pyritään ymmärtämään sisäisesti mahdollisimman hyvin, jotta myyminen olisi helppoa, ja ulkoisesti pyritään luomaan selkeä ja ymmärrettävä kuva asiakkaalle, jotta ostaminen olisi helpompaa.
Kuutta alan ammattilaista haastatellessa moni teoriassa todettu fakta toistui. Aineisto kerättiin puoli strukturoitujen kysymysten avulla. Tutkimuksella selvitettiin parhaat tavat lähestyä tuotteistamista, mihin prosessin tulisi tähdätä, ja millä varmistetaan, että tuotteistaminen pysyy relevanttina. Kokonaisuudessaan kysymyksiä oli 10.
Luotu suositus koostaa yleisimmät haastatteluista saadut vastaukset yhteen. Se kattaa laajasti eri tuotteistamisen vaiheet. Tuotteistuksen tärkeimmiksi tekijöiksi nostettiin moderni mielikuva, asiakasta auttava palvelu, sekä asiantuntijuus. Suosituksen pohjalta, Turun ammattikorkeakoulu pystyy vertaamaan, jo olemassa olevaa suunnitelmaansa, ja tekemään haluamansa muutokset.