Metsäkoneenkuljettaja asiakaskokemuksen tuottajana
Jaakonsaari, Olli (2022)
Jaakonsaari, Olli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203304163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203304163
Tiivistelmä
Kilpailu metsäalalla eri toimijoiden välillä on kasvanut viimeisten vuosien aikana. Metsäalan toimijoiden on pystyttävä vastaamaan asiakkaiden kasvaviin vaatimuksiin ja toiveisiin yksilöllisesti koko ajan enemmän. Palvelun laatua kehitetään jatkuvasti, jotta yhtiön tarjoama asiakaskokemus sitouttaisi asiakkaita pitkäaikaisiin kumppanuussuhteisiin.
Opinnäytetyössä tutkitaan metsäkoneenkuljettajan tapoja tuottaa asiakkaalle hyvää ja laadukasta asiakaskokemusta, kun he tapaavat metsänomistajia metsässä hakkuun yhteydessä. Tutkimuksessa pyritään löytämään laadukkaan asiakaskohtaamisen tapoja, jotka tuottavat asiakkaille positiivisia ajatuksia kohtaamisesta metsäkoneenkuljettajan kanssa. Tutkimuksen tuloksia tullaan hyödyntämään metsäkoneenkuljettajille suunnatussa Asiakaskokemus-verkkokoulutuksessa.
Teoria opinnäytetyössä koostuu asiakaskohtaamisesta ja -kokemuksesta julkaistun kirjallisuuden tarkastelusta. Tutkimusaineistoa kerättiin puhelinhaastattelemalla UPM:n asiakkaita, jotka olivat kohdanneet vuoden 2021 aikana metsäkoneenkuljettajan kanssa. Lopputuloksena kuvataan puhelinhaastattelun tuloksia, joista ilmenee asiakkaiden kokemuksia kohtaamisista metsäkoneenkuljettajan kanssa. Positiivinen asiakaskohtaaminen koetaan merkittävänä tekijänä hyvässä asiakaskokemuksessa. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää asiakaskokemuksen kehittämisessä.
Opinnäytetyössä tutkitaan metsäkoneenkuljettajan tapoja tuottaa asiakkaalle hyvää ja laadukasta asiakaskokemusta, kun he tapaavat metsänomistajia metsässä hakkuun yhteydessä. Tutkimuksessa pyritään löytämään laadukkaan asiakaskohtaamisen tapoja, jotka tuottavat asiakkaille positiivisia ajatuksia kohtaamisesta metsäkoneenkuljettajan kanssa. Tutkimuksen tuloksia tullaan hyödyntämään metsäkoneenkuljettajille suunnatussa Asiakaskokemus-verkkokoulutuksessa.
Teoria opinnäytetyössä koostuu asiakaskohtaamisesta ja -kokemuksesta julkaistun kirjallisuuden tarkastelusta. Tutkimusaineistoa kerättiin puhelinhaastattelemalla UPM:n asiakkaita, jotka olivat kohdanneet vuoden 2021 aikana metsäkoneenkuljettajan kanssa. Lopputuloksena kuvataan puhelinhaastattelun tuloksia, joista ilmenee asiakkaiden kokemuksia kohtaamisista metsäkoneenkuljettajan kanssa. Positiivinen asiakaskohtaaminen koetaan merkittävänä tekijänä hyvässä asiakaskokemuksessa. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää asiakaskokemuksen kehittämisessä.