Medlidande ur finländska förstavårdsstuderandes perspektiv - En empirisk studie
Sved, Janina; Holmström, Hanna (2022)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Sved, Janina
Holmström, Hanna
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203304176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203304176
Tiivistelmä
Syftet med det här examensarbetet är att kunna ge dagens studerande en bättre bild av vad medlidande är och vad medlidande betyder samt att ge dem en stund att reflektera kring ämnet. Examensarbetet fokuserar på att lyfta fram begreppet i en positiv syn. Forskningen är en empirisk studie och innefattar både observationer och intervjuer, detta för att täcka området så väl som möjligt. Forskningsfrågorna är två till antalet och första frågan besvaras genom observationerna och den andra forskningsfrågan genom intervjuerna vilka även ger en djupare bild av förstavårdsstuderandenas tankar. I korthet betyder det här att vi ser på hur medlidande syns under simuleringsövningar och vad det innebär för finländska förstavårdsstuderanden. Maria Armans (2020) tolkning av medlidande som en helhet av empati, sympati och altruism användes som referensram. Utgående från hennes tolkning gjordes ett observationsschema. Observationerna gjordes då förstavårdsstuderandena hade simuleringsövningar och under samma tillfälle gjorde vi också intervjuerna. Deltagarna var nio (9) stycken i båda skedena. Studiens urval gjordes genom bekvämlighetsurval och inom bekvämlighetsurvalet genom slumpmässigt urval. Resultaten analyserades genom metoden innehållsanalys. Resultatet visade att medlidande syns på många olika sätt under simuleringsövningar till exempel genom ögonkontakt. Enligt förstavårdsstuderandena innebär medlidande det att man försöker kliva i patientens skor samt visa för patienten att man är där för hen som stöd och hjälp. Förstavårdsstuderandena anser medlidande vara en viktig del av vårdarbetet och att med hjälp av medlidande får en bättre bild av patienten eftersom man genom medlidande även får patientens tillit. Det här examensarbetet är en del av projektet Nordic Paramedic som i sin tur är en del av ett större projekt ERASMUS (European Paramedic Currriculum; 2019–2021).