Ennakoiva toiminta haastavan nuoren kohtaamisessa
Ahtiainen, Jenni (2022)
Ahtiainen, Jenni
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203304216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203304216
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Mynämäen kunnan liikunta- ja nuorisotoimen kanssa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä, johon kuului tuottaa opas nuorisotiloilla nuorten esiintyvän haastavan käytöksen ennakointiin ja kohtaamiseen. Nuorisotilojen ohjaajien tietoutta tahdottiin päivittää ja samalla laajentaa heidän ymmärrystään asioista, joihin tulisi kiinnittää huomiota. Oppaan avulla selvennettiin, mistä haastava käyttäytyminen voisi johtua, miten voidaan ennaltaehkäistä tilanteita ja kuinka niitä voidaan ratkaista.
Opinnäytetyön toiminnallinen kehittämistyö sisälsi useita erilaisia vaiheita. Kehittämistyön tärkein vaihe oli tarpeen tunnistaminen ja sen määrittely. Muita vaiheita oli oppaan suunnittelu ja ideointi sekä lopuksi viimeistelyvaihe. Teoreettisen viitekehyksen laatiminen kuului oppaan suunnittelu ja ideointi vaiheeseen. Viimeistelyvaiheessa keskityttiin oppaan selkeyteen ja visuaaliseen suunnitteluun. Teoreettiseen viitekehykseen on koottu erilaisia näkökulmia haastavan käytöksen taustalla olevista asioista ja miten voidaan ennakoida haastavaa käytöstä sekä miten puuttua haastavaan käytökseen. Oppaan esitestaus toteutettiin harjoittelijoilla, jotka arvioivat oppaan vastaavan toimeksiantajan tarpeista
Oppaassa kiinnitettiin huomiota syy seuraus järjestykseen, jotta lukeminen olisi luontaista ja asiat etenevät lukijalle loogisesti. Oppaasta ei haluttu tehdä liian raskasta luettavaa ja siksi myös kiinnitettiin huomiota visuaaliseen puoleen. Erilaiset havaintokuvat auttavat ymmärtämään asioita selkeämmin ja samalla tukevat visuaalisia oppijoita.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Mynämäen kunnan liikunta- ja nuorisotoimen kanssa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä, johon kuului tuottaa opas nuorisotiloilla nuorten esiintyvän haastavan käytöksen ennakointiin ja kohtaamiseen. Nuorisotilojen ohjaajien tietoutta tahdottiin päivittää ja samalla laajentaa heidän ymmärrystään asioista, joihin tulisi kiinnittää huomiota. Oppaan avulla selvennettiin, mistä haastava käyttäytyminen voisi johtua, miten voidaan ennaltaehkäistä tilanteita ja kuinka niitä voidaan ratkaista.
Opinnäytetyön toiminnallinen kehittämistyö sisälsi useita erilaisia vaiheita. Kehittämistyön tärkein vaihe oli tarpeen tunnistaminen ja sen määrittely. Muita vaiheita oli oppaan suunnittelu ja ideointi sekä lopuksi viimeistelyvaihe. Teoreettisen viitekehyksen laatiminen kuului oppaan suunnittelu ja ideointi vaiheeseen. Viimeistelyvaiheessa keskityttiin oppaan selkeyteen ja visuaaliseen suunnitteluun. Teoreettiseen viitekehykseen on koottu erilaisia näkökulmia haastavan käytöksen taustalla olevista asioista ja miten voidaan ennakoida haastavaa käytöstä sekä miten puuttua haastavaan käytökseen. Oppaan esitestaus toteutettiin harjoittelijoilla, jotka arvioivat oppaan vastaavan toimeksiantajan tarpeista
Oppaassa kiinnitettiin huomiota syy seuraus järjestykseen, jotta lukeminen olisi luontaista ja asiat etenevät lukijalle loogisesti. Oppaasta ei haluttu tehdä liian raskasta luettavaa ja siksi myös kiinnitettiin huomiota visuaaliseen puoleen. Erilaiset havaintokuvat auttavat ymmärtämään asioita selkeämmin ja samalla tukevat visuaalisia oppijoita.