Käynnissäpidon resursointi ja siihen liittyvien ostopalveluiden käyttö
Karsikas, Jarno (2022)
Karsikas, Jarno
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203304177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203304177
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin Logistiikkalaitoksen alaisen Räjähdekeskuksen Haapajärven toimipisteen käynnissäpidon toimintaa ja sen yhteydessä mahdollisesti käytettävien ulkopuolisten palveluntarjoajien käytön mahdollisuuksia. Tutkimus toteutettiin vaiheittain vuoden 2021 aikana. Ensimmäisessä vaiheessa kartoitettiin Räjähdekeskuksen Haapajärven toimipisteen käynnissäpidon työtehtävien kokonaistilanne, sekä pyrittiin selvittämään sieltä löytyviä tehtäviä, joihin voidaan suunnitella käytettäväksi ulkopuolista palveluntarjoajaa. Toisessa vaiheessa suoritettiin haastattelut käynnissäpidon henkilöstön osalta ja käytiin läpi heidän näkemyksiään ulkopuolisen toimijan käyttöön. Toisessa vaiheessa selvitettiin myös käynnissäpidon työn kustannuksia ja ostopalvelujen kustannuksia. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen tutkimuksen mukaisesti, ja toiminnallista haastattelu tutkimusmenetelmää käyttäen. Näillä metodeilla tutkimus muokkaantui käytännönläheisemmäksi ja mahdollisti tulosten soveltamisen välittömästi käytäntöön ja osa siirtyy käytäntöön tulevina vuosina.
Tässä tutkimuksessa haastattelut ja toiminnanohjausjärjestelmän raportit, olivat tutkimuksen pääasiallisena tutkimusaineiston keräyksen lähteitä. Tutkimuksen yhtenä päätuotoksena oli vertailu käynnissäpidon ja ostopalveluiden suoritteiden välillä rahallisesti arvioiden. Käynnissäpidon näkökulma huomioon ottaen ja mitkä ovat vaikutukset käynnissäpidon työtehtäviin. Lisäksi mukaan kehityskohteeksi tuotiin teollisuus 4.0 hyödyntäminen ja älykkään internetin hyödyntäminen käynnissäpidon tehtävissä.
Todetuilla kehittämiskohteilla saadaan priorisoitua työpanosta tärkeämpiin työkohteisiin ja tasattua työkuormaa. Lisäksi löydetyillä kehityskohteilla saadaan yhtenäistettyä toimintaa alueella ja synergiaetua kustannuksiin ostopalveluiden käytössä. Tärkeimpänä kohtana esitetyillä muutoksilla voidaan vaikuttaa myös työssäjaksamiseen.
Tässä tutkimuksessa haastattelut ja toiminnanohjausjärjestelmän raportit, olivat tutkimuksen pääasiallisena tutkimusaineiston keräyksen lähteitä. Tutkimuksen yhtenä päätuotoksena oli vertailu käynnissäpidon ja ostopalveluiden suoritteiden välillä rahallisesti arvioiden. Käynnissäpidon näkökulma huomioon ottaen ja mitkä ovat vaikutukset käynnissäpidon työtehtäviin. Lisäksi mukaan kehityskohteeksi tuotiin teollisuus 4.0 hyödyntäminen ja älykkään internetin hyödyntäminen käynnissäpidon tehtävissä.
Todetuilla kehittämiskohteilla saadaan priorisoitua työpanosta tärkeämpiin työkohteisiin ja tasattua työkuormaa. Lisäksi löydetyillä kehityskohteilla saadaan yhtenäistettyä toimintaa alueella ja synergiaetua kustannuksiin ostopalveluiden käytössä. Tärkeimpänä kohtana esitetyillä muutoksilla voidaan vaikuttaa myös työssäjaksamiseen.