Varhaiskasvatuksen opettajien kokemus omasta työhyvinvoinnista
Mertanen, Suvi (2022)
Mertanen, Suvi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203304173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203304173
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemusta omasta työhyvinvoinnista. Varhaiskasvatusta ohjaa varhaiskasvatuslaki, varhaiskasvatuksen opettajat vastaavat varhaiskasvatuksen pedagogiikasta. Varhaiskasvatus on ollut viimeisten parin vuosikymmenen aikana jatkuvassa muutospaineessa, joten aihe on erittäin ajankohtainen. Työhyvinvointi käsittää psyykkisen sekä fyysisen työhyvinvoinnin. Psyykkisen työhyvinvoinnin alle katsotaan myös henkinen sekä sosiaalinen työhyvinvointi. Nämä kaikki vaikuttavat siihen, kuinka kuormittavaa työ on ja millaiseksi työntekijät kokevat oman työhyvinvoinnin.
Tutkimus toteutettiin vapaaehtoisella Webropol-kyselyllä. Kyselyn luonne on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 339. Tuloksia tarkasteltiin ristiintaulukoinnin avulla, vertailemalla kunnallisen ja yksityisen puolen varhaiskasvatuksen eroja. Strukturoitujen kysymysten vastauksista heijastui, että varhaiskasvatuksen opettajat ovat tyytyväisiä moniin asioihin, mitkä vaikuttavat heidän työhyvinvointiinsa. Kuitenkin avoimista vastauksista heijastui toisenlainen viesti. Avointen kohtien vastauksia käytin rikastuttamaan opinnäytetyötäni.
Tulevaisuudessa varhaiskasvatuksen opettajien kokemusta työhyvinvoinnista tulisi kartoittaa laajemmalla otannalla. Lisäksi aihetta tulisi enemminkin tutkia poikittaistutkimuksella, jolloin olisi mahdollista puuttua esille nousseisiin asioihin ja tarpeen mukaan näihin pystyttäisiin puuttumaan sekä tutkimaan onko muutosta havaittavissa.
Tutkimus toteutettiin vapaaehtoisella Webropol-kyselyllä. Kyselyn luonne on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 339. Tuloksia tarkasteltiin ristiintaulukoinnin avulla, vertailemalla kunnallisen ja yksityisen puolen varhaiskasvatuksen eroja. Strukturoitujen kysymysten vastauksista heijastui, että varhaiskasvatuksen opettajat ovat tyytyväisiä moniin asioihin, mitkä vaikuttavat heidän työhyvinvointiinsa. Kuitenkin avoimista vastauksista heijastui toisenlainen viesti. Avointen kohtien vastauksia käytin rikastuttamaan opinnäytetyötäni.
Tulevaisuudessa varhaiskasvatuksen opettajien kokemusta työhyvinvoinnista tulisi kartoittaa laajemmalla otannalla. Lisäksi aihetta tulisi enemminkin tutkia poikittaistutkimuksella, jolloin olisi mahdollista puuttua esille nousseisiin asioihin ja tarpeen mukaan näihin pystyttäisiin puuttumaan sekä tutkimaan onko muutosta havaittavissa.