Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Hoidon tarpeen arviointi akuuttitilanteessa: koulutus Someron kotihoidon työntekijöille.

Poutiainen, Helka; Shabani, Adelina (2022)

Avaa tiedosto
Poutiainen_Shabani.pdf (4.432Mt)
Lataukset: 


Poutiainen, Helka
Shabani, Adelina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203304209
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Someron kotihoidon työntekijöille koulutus hoidon tarpeen arvioinnista akuutisti muuttuneessa tilanteessa. Tavoitteena oli koulutuksen avulla kehittää Someron kotihoidon hoitotyöntekijöiden hoidon tarpeen arvioinnin taitoa ja siten parantaa hoitajien valmiuksia akuuttitilanteissa toimimiseen. Tavoitteena oli hoitotyöntekijöiden päätöksentekotaitojen kehittäminen ja oman ammattitaidon hyödyntäminen päätöksenteon tukena. Tavoitteena oli päivittää osaamista hoidon tarpeen arvioinnista tutkittuun tietoon perustuvia menetelmiä käyttäen. Koulutuksen tavoitteena oli kerätä yhteen hoitotyöntekijöiden ammattitaito sekä intuitio tutkittuja ja hyväksyttyjä menetelmiä käyttäen, jotta yllättävissä tilanteissa hoitotyöntekijöillä olisi yhtenäisempi tapa toimia.

Tässä opinnäytetyössä teoriaosuus pohjautui hoitoalan eri tutkimuksiin, artikkeleihin sekä kirjallisuuteen, jotka käsittelevät hoidon tarpeen arviointia ja niiden apuvälineinä käytettäviä mittaus- ja raportointimenetelmiä, sekä päätöksentekoa hoitotyössä. Teoreettinen viitekehys muodostui tilaajan tarpeen sekä sen mukaan, miten menetelmät on mahdollista vakiinnuttaa kotihoidon hoitotyöntekijöiden käyttöön. Lisäksi teoriassa oli tutkittu lähteiden avulla, miten toteutetaan hyvä koulutus ja millaiset opetusmenetelmät tukevat hoitotyöntekijöiden oppimista. Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin tunnin mittaisena koulutuksena Someron kotihoidontyöntekijöille, jossa opastettiin menetelmien käyttöä kotihoidon ympäristössä.

Opinnäytetyön tuloksissa ja palautteessa ilmeni, että koulutus vastasi tilaajan tarpeeseen hyvin ja koulutuksessa käytetytetyt menetelmät tukivat hoitotyöntekijöiden oppimista. Koulutuksista saadun palautteen mukaan hoitotyöntekijät oppivat paljon uutta hoidon tarpeen arvioinnista akuuttitilanteessa ja he saivat käyttöönsä tarpeellisia menetelmiä akuuttitilanteessa toimimiseen sekä hoidon tarpeen arviointiin. Opinnäytetyön tilaajan kanssa käydyssä loppuseminaarissa tarkasteltiin opinnäytetyön tuloksia. Opinnäytetyön tuloksena Someron kotihoidossa otettiin käyttöön ISBAR-raportointimenetelmä, ABCDE-toimintamalli sekä NEWS-pisteytys.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste