Markkinatutkimus aloittavalle kerrosviljelijälle
Pakarinen, Piia (2022)
Pakarinen, Piia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203314241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203314241
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty osana HAMK Bion toteuttamaa ArvoLiike-tutkimushanketta. Hankkeen tavoitteena on luoda uusia arvoketjuja ja liiketoimintaa maaseudulle. Maaseudun toimijoille etsitään perusliiketoiminnan tueksi uusia liiketoimintamahdollisuuksia esimerkiksi hyödyntäen tyhjiä tiloja sisä- ja kerrosviljelytoimintaan. Opinnäytetyö kohdentuu tammelalaiseen tilaan, jonka tyhjillään olevissa tuotantotiloissa on tarkoitus aloittaa kerrosviljely. Markkinatutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään viljelyyn valittujen kasvien kysyntäpotentiaalia, jakelukanavia ja viljelijän ansaintapotentiaalia arvioiden kasvien tuottajahintaa.
Markkinatutkimus toteutettiin pohjustaen kirjoituspöytätutkimuksella haastattelututkimusta. Aihepiirin kirjallisuuteen ja verkkoaineistoihin tutustumalla haettiin tietoa ruukkuvihannesten markkinoista ja kasvihuonealan toimijoista sekä mahdollisista jakelukanavista. Tuottajahintaa arvioitiin kaupan vähittäishintojen ja haastatteluiden pohjalta. Haastattelut toteutettiin koronapandemiasta johtuen puhelinhaastatteluina ja sähköpostitse.
Haastattelututkimuksen perusteella viljelyyn valitut kasvit, komatsuna ja sareptansinappi, herättivät kiinnostusta sekä ruukkuna, leikattuna että osana salaattisekoitusta. Toisaalta kasvien tuntemattomuus voitiin kokea myös haastavana. Haastateltavien oli vaikea arvioida kasvien tuottajahintaa näkemättä tuotetta ja hinta-arvioissa näkyi hajontaa. Mahdollisia jakelukanavia on useita, ja monella kasvihuoneviljelijällä onkin käytössään useampi jakelukanava.
Haastatteluiden ja kaupan vähittäishintojen pohjalta saatiin muodostettua tuottajahinta-arvio. Arvioidun tuottajahinnan ja kasvatuskokeen tulosten perusteella laskettiin neliömetrin viljelyalalta saatava vuosituotto. Tulos antaa viljelijälle suuntaa antavan kuvan ansaintapotentiaalista. Vaikka viljelytoiminta ei ole vielä alkanut, viljelijän on hyvä alkaa miettiä brändin rakentamista ja tarinaa, jota yritys haluaa kertoa. Myös hyvin suunniteltu ja loppuun asti ajateltu pakkaus on olennainen osa tuotetta.
Markkinatutkimus toteutettiin pohjustaen kirjoituspöytätutkimuksella haastattelututkimusta. Aihepiirin kirjallisuuteen ja verkkoaineistoihin tutustumalla haettiin tietoa ruukkuvihannesten markkinoista ja kasvihuonealan toimijoista sekä mahdollisista jakelukanavista. Tuottajahintaa arvioitiin kaupan vähittäishintojen ja haastatteluiden pohjalta. Haastattelut toteutettiin koronapandemiasta johtuen puhelinhaastatteluina ja sähköpostitse.
Haastattelututkimuksen perusteella viljelyyn valitut kasvit, komatsuna ja sareptansinappi, herättivät kiinnostusta sekä ruukkuna, leikattuna että osana salaattisekoitusta. Toisaalta kasvien tuntemattomuus voitiin kokea myös haastavana. Haastateltavien oli vaikea arvioida kasvien tuottajahintaa näkemättä tuotetta ja hinta-arvioissa näkyi hajontaa. Mahdollisia jakelukanavia on useita, ja monella kasvihuoneviljelijällä onkin käytössään useampi jakelukanava.
Haastatteluiden ja kaupan vähittäishintojen pohjalta saatiin muodostettua tuottajahinta-arvio. Arvioidun tuottajahinnan ja kasvatuskokeen tulosten perusteella laskettiin neliömetrin viljelyalalta saatava vuosituotto. Tulos antaa viljelijälle suuntaa antavan kuvan ansaintapotentiaalista. Vaikka viljelytoiminta ei ole vielä alkanut, viljelijän on hyvä alkaa miettiä brändin rakentamista ja tarinaa, jota yritys haluaa kertoa. Myös hyvin suunniteltu ja loppuun asti ajateltu pakkaus on olennainen osa tuotetta.