Sisäisen motivaation merkitys perehdytyksessä; pelillistäminen ja Seppo io-sovelluksen käyttö perehdytyksen tukena
Heikka, Anne (2022)
Heikka, Anne
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204014295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204014295
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö syntyi kiinnostuksesta psykologiaan ja motivaatioteorioihin. Työn keskeisenä teemana on ajatus sisäisen motivaation voimasta. Siihen liittyvät olennaisesti käsitteet oppimisesta, ihmisen psykologisista tarpeista ja flowsta. Teoriapohja nojautuu Decin ja Ryanin kehittelemään itsemääräämisteoriaan, jonka mukaan ihmisen motivaatio perustuu autonomian, kyvykkyyden ja yhteisöllisyyden tunteisiin.
Opinnäyte kuuluu Virtuaalinen työnopastus ja perehdyttäminen palvelualalla -
hankkeeseen ja siihen sisältyy toiminnallinen osuus, jossa kehitettiin Seppo-pohjainen Motivaatio-peli. Pelin tarkoituksena oli selvittää, millainen vaikutus
ihmisen motivaatiota ohjaavilla tekijöillä on perehdytysprosessissa. Käytännön
tutkimusta täydennettiin Webropol-kyselyllä, jonka tarkoituksena oli selvittää,
millaisena Seppo-peliin osallistunut henkilö koki pelin ja mikä hänen suhtautumisensa on virtuaalisena tapahtuvaan oppimiseen ja pelaamiseen.
Työn alussa kerrotaan, mikä merkitys työhyvinvoinnilla on yrityksen menestymisessä. Samalla otetaan esille työntekijöiden erilaiset taustat ja niiden merkitys johtamisessa sekä millenniaalisukupolven tuomat uudenlaiset työnäkökulmat. Seuraavissa luvuissa avataan perehdytyksen käsitettä ja merkitystä. Seuraavaksi siirrytään ihmisen tunteisiin ja motivaatioon, leikkimisen ja oppimisen käsitteisiin ja niiden kautta peleihin ja pelillisyyteen.
Lopuksi esitellään Seppo-pelialusta ja Motivaatio-pelin kehittämisprosessi. Pelin avulla pyrittiin selvittämään, onko autonomian, kyvykkyyden ja yhteisöllisyyden tunteilla vaikutusta ihmisen työtyytyväisyyteen. Samalla kartoitettiin perehdytyksen onnistumista ja pyrittiin myös selvittämään vastaajan asenne pelillisyyttä kohtaan.
Vastaukset antavat viitteitä siitä, että sisäisellä motivaatiolla on vaikutusta työhyvinvointiin ja pelillisyys työelämässä nähdään osana tulevaisuuden trendiä
Opinnäyte kuuluu Virtuaalinen työnopastus ja perehdyttäminen palvelualalla -
hankkeeseen ja siihen sisältyy toiminnallinen osuus, jossa kehitettiin Seppo-pohjainen Motivaatio-peli. Pelin tarkoituksena oli selvittää, millainen vaikutus
ihmisen motivaatiota ohjaavilla tekijöillä on perehdytysprosessissa. Käytännön
tutkimusta täydennettiin Webropol-kyselyllä, jonka tarkoituksena oli selvittää,
millaisena Seppo-peliin osallistunut henkilö koki pelin ja mikä hänen suhtautumisensa on virtuaalisena tapahtuvaan oppimiseen ja pelaamiseen.
Työn alussa kerrotaan, mikä merkitys työhyvinvoinnilla on yrityksen menestymisessä. Samalla otetaan esille työntekijöiden erilaiset taustat ja niiden merkitys johtamisessa sekä millenniaalisukupolven tuomat uudenlaiset työnäkökulmat. Seuraavissa luvuissa avataan perehdytyksen käsitettä ja merkitystä. Seuraavaksi siirrytään ihmisen tunteisiin ja motivaatioon, leikkimisen ja oppimisen käsitteisiin ja niiden kautta peleihin ja pelillisyyteen.
Lopuksi esitellään Seppo-pelialusta ja Motivaatio-pelin kehittämisprosessi. Pelin avulla pyrittiin selvittämään, onko autonomian, kyvykkyyden ja yhteisöllisyyden tunteilla vaikutusta ihmisen työtyytyväisyyteen. Samalla kartoitettiin perehdytyksen onnistumista ja pyrittiin myös selvittämään vastaajan asenne pelillisyyttä kohtaan.
Vastaukset antavat viitteitä siitä, että sisäisellä motivaatiolla on vaikutusta työhyvinvointiin ja pelillisyys työelämässä nähdään osana tulevaisuuden trendiä