DEA-baserad verksamhetsanalys : nordiska flygbolags kapitaleffektivitet
Lehtinen, Petra (2022)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Lehtinen, Petra
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204014316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204014316
Tiivistelmä
Flygbolag är tvungen verka i en turbulent affärsmiljö som anses vara säsongsbetonad och utsatt för både hård konkurrens och andra externa chocker, såsom ekonomiska nedgångar, terrorhot och pandemier. Hård konkurrens som bland annat i Europa har påverkats av programmet för den inre marknaden (SMP) är det mycket viktigt för flygbolagen att deras operativa och finansiella verksamhet är effektiva för att fortsätta vara lönsamma och kunna överleva konkurrensen. Detta förutsätter att ledningen kan fatta framgångsrika affärsbeslut och implementera sina strategier på ett effektivt sätt. Som verktyg för detta kan ledningen använda operationsanalysmetod (OR), som erbjuder en mängd olika metoder och tekniker för analytisk problemlösning och hjälpmedel till beslutsprocesser. Där är Data Envelopment Analysis (DEA) en sådan metod. I DEA anses företag som beslutsfattande enheter (DMU), och effektiviteten hos en enhet bedöms genom att endast jämföra den med den/de enheter som i analysen identifierats som den/de bästa. I denna studie var syftet att genomföra en effektivitetsanalys av fyra nordiska flygbolags operativa och kapital effektivitet. För att nå detta mål användes ett nyare tillvägagångssätt, så kallad tvåstegs DEA, baserat på tidigare studier av Huang et al. (2021) och Liang et al. (2008). Analysresultaten, där respektive flygbolags årsredovisningar från 2013–2019 observerades, visade att flygbolagen var mer effektiva i sin operativa verksamhet än vad gäller kapitaleffektivitet. Resultaten visade också att det analyserade lågprisflygbolaget var mer effektivt i sin operativa verksamhet, men att fullserviceflygbolagen var mer effektiva när det gäller kapitaleffektivitet. Dessutom visade resultaten att de nordiska flygbolagens operativa effektivitet var relativt stabil under urvalsperioden, samtidigt som kapitaleffektiviteten var mer fluktuerande. DEA-metoden som valdes för studien visade sig vara en användbar, om än utmanande metod bland annat på grund av de matematiska ekvationernas komplexitet. För vidare studier föreslås en mer djupgående analys som också syftar till att analysera orsakerna till den övergripande verksamhetens ineffektivitet. Dessutom anses perioden efter Covid-19 vara ett utmärkt ämne för framtida forskning, där flygbolagens effektivitet kan mätas och analyseras som ledningens förmåga att implementera affärsstrategier för att överleva pandemisituationen.