Voimaannuttavan vertaistoiminnan kehittäminen Turun ensikodissa
Kronlund, Maria (2022)
Kronlund, Maria
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204014354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204014354
Tiivistelmä
Tämän kehittämisprojektin tarkoituksena oli luoda systemaattinen vertaistuen malli Turun ensikodin vanhemmille. Mallin tarkoituksena on tarjota vanhemmille uusia välineitä vertaisuuden lisäämiseen ja ensikodin työntekijöille uusia työtapoja asiakkaiden tukemiseen.
Kehittämisprojekti toteutettiin toimintatutkimuksena yhdessä ensikodin asiakkaiden ja työntekijöiden kanssa. Kehittämisprojektin tavoitteena oli kerryttää tietoa, jonka pohjalta ensikodissa voitaisiin juurruttaa vertaistuki asiakasprosessiin. Tämän nähtiin vastaavan parhaalla mahdollisella tavalla asiakkaiden tarpeisiin samalla mahdollistaen tulevaisuudessa uudenlaiseen vertaisvanhempainmallin luomiseen.
Tutkimuksellisessa osuudessa käytettiin laadullista tutkimusotetta, ja aineisto kerättiin ryhmähaastatteluin ensikodin vanhempien keskuudessa. Vanhempien haastatteluissa nousi esiin, että ensikotivanhempien vertaisvanhemmalta saadun tuen ja avun tarve jakautui kahteen pääteemaan: ensikotikuntoutukseen kiinnittyminen ja kuntoutuksesta irrottautuminen.
Haastatteluista saatuja tuloksia käsiteltiin ja jatkotyöstettiin kehittämisryhmän työpajoissa, jotka koostuivat ensikodin asiakkaista ja henkilökunnasta. Kehittämisryhmä loi uuden asiakasprosessimallin, joka hyödyntää vahvasti vertaisuusasiantuntijuutta.
Kehittämisprojektin aikana myös vanhempien ja työntekijöiden asenteet muuttuivat, ja vertaisasiantuntijuudesta tuli osa ensikotikuntousta. Kehittämisprojektin myötä vertaisasiantuntijatoiminnasta tuli pysyvä rakenne ensikodin asiakasprosessia.
Kehittämisprojekti toteutettiin toimintatutkimuksena yhdessä ensikodin asiakkaiden ja työntekijöiden kanssa. Kehittämisprojektin tavoitteena oli kerryttää tietoa, jonka pohjalta ensikodissa voitaisiin juurruttaa vertaistuki asiakasprosessiin. Tämän nähtiin vastaavan parhaalla mahdollisella tavalla asiakkaiden tarpeisiin samalla mahdollistaen tulevaisuudessa uudenlaiseen vertaisvanhempainmallin luomiseen.
Tutkimuksellisessa osuudessa käytettiin laadullista tutkimusotetta, ja aineisto kerättiin ryhmähaastatteluin ensikodin vanhempien keskuudessa. Vanhempien haastatteluissa nousi esiin, että ensikotivanhempien vertaisvanhemmalta saadun tuen ja avun tarve jakautui kahteen pääteemaan: ensikotikuntoutukseen kiinnittyminen ja kuntoutuksesta irrottautuminen.
Haastatteluista saatuja tuloksia käsiteltiin ja jatkotyöstettiin kehittämisryhmän työpajoissa, jotka koostuivat ensikodin asiakkaista ja henkilökunnasta. Kehittämisryhmä loi uuden asiakasprosessimallin, joka hyödyntää vahvasti vertaisuusasiantuntijuutta.
Kehittämisprojektin aikana myös vanhempien ja työntekijöiden asenteet muuttuivat, ja vertaisasiantuntijuudesta tuli osa ensikotikuntousta. Kehittämisprojektin myötä vertaisasiantuntijatoiminnasta tuli pysyvä rakenne ensikodin asiakasprosessia.