Market research on Finnish wooden earrings
Juvonen, Kristian (2022)
Juvonen, Kristian
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204014365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204014365
Tiivistelmä
Markkinatutkimus on tärkeä osa liiketoimintasuunnitelmaa. Uutta yritystä aloittaessa on oleellista ymmärtää tämän hetkinen markkinatilanne, saatavilla olevat tuotteet ja kysyntä markkinoilla, jotta hanke olisi menestys. Idea tämän opinnäytetyön kirjoittamiseen lähti kirjoittajan ajatuksesta aloittaa pieni puutyöyritys, joka valmistaa puisia korvakoruja.
Sinisen meren strategia valikoitui tämän opinnäytetyön teoriapohjaksi. Tämä myös vastaa ensimmäisen tutkimuskysymykseen: mikä on markkinatutkimus ja miten sellaisen voi tehdä? Tämän teorian pohjalta kirjoittaja tutki Suomalaisia yrityksiä, jotka valmistavat puisia korvakoruja ja millaisia koruja nämä tarjoavat. Tämä markkinatutkimus vastaa toiseen tutkimuskysymykseen: mitkä ovat päätekijät, jotka toimivat suomalaisten puukorvakoruja valmistavien yrityksien kilpailun pohjana?
Tieto kerättiin valmistajien nettisivuilta kahdessa jaksossa. Ensimmäinen jakso keskittyi kyseisten yritysten löytämiseen, jotka sopivat opinnäytetyön raameihin. Toisessa jaksossa tehtiin varsinainen markkinatutkimus kirjoittajan laatimaa arviointitaulukkoa hyödyntäen.
Tulokset kertovat, että suurin osa suomalaisvalmisteisista puukoruista ovat valmistettu koneella ja ovat verrattain halpoja. Markkinoilla on hyvin harva valmistaja, jotka tekevät puisia koruja käsin keskittyen puuhun materiaalina. Market analysis is an important part of a business strategy. When starting a new company understanding the current market, products available and the demand for products is essential for a successful business venture. The motivation for this thesis started from the researcher's idea of starting a small woodworking company making wooden earrings.
The blue ocean strategy was chosen as the theoretical basis for this thesis. This answers the first research question: what is a competitor analysis and how can it be done? Based on this theory, the researcher studied Finnish companies making wooden earrings and what kind of wooden earrings they currently offer. This market research answers the second research question: what are the main key factors on which Finnish wooden earring manufacturers are competing on?
The data was collected mainly from the manufacturer’s websites in two stages. The first stage focused on finding competitors fitting the profile for this thesis. In the second stage the actual market research was done based on a coding schedule made by the researcher.
The findings show that most Finnish wooden earrings are machine-made and are relatively cheap. There are only very few manufacturers making hand made wooden earrings focusing on wood as the material.
Sinisen meren strategia valikoitui tämän opinnäytetyön teoriapohjaksi. Tämä myös vastaa ensimmäisen tutkimuskysymykseen: mikä on markkinatutkimus ja miten sellaisen voi tehdä? Tämän teorian pohjalta kirjoittaja tutki Suomalaisia yrityksiä, jotka valmistavat puisia korvakoruja ja millaisia koruja nämä tarjoavat. Tämä markkinatutkimus vastaa toiseen tutkimuskysymykseen: mitkä ovat päätekijät, jotka toimivat suomalaisten puukorvakoruja valmistavien yrityksien kilpailun pohjana?
Tieto kerättiin valmistajien nettisivuilta kahdessa jaksossa. Ensimmäinen jakso keskittyi kyseisten yritysten löytämiseen, jotka sopivat opinnäytetyön raameihin. Toisessa jaksossa tehtiin varsinainen markkinatutkimus kirjoittajan laatimaa arviointitaulukkoa hyödyntäen.
Tulokset kertovat, että suurin osa suomalaisvalmisteisista puukoruista ovat valmistettu koneella ja ovat verrattain halpoja. Markkinoilla on hyvin harva valmistaja, jotka tekevät puisia koruja käsin keskittyen puuhun materiaalina.
The blue ocean strategy was chosen as the theoretical basis for this thesis. This answers the first research question: what is a competitor analysis and how can it be done? Based on this theory, the researcher studied Finnish companies making wooden earrings and what kind of wooden earrings they currently offer. This market research answers the second research question: what are the main key factors on which Finnish wooden earring manufacturers are competing on?
The data was collected mainly from the manufacturer’s websites in two stages. The first stage focused on finding competitors fitting the profile for this thesis. In the second stage the actual market research was done based on a coding schedule made by the researcher.
The findings show that most Finnish wooden earrings are machine-made and are relatively cheap. There are only very few manufacturers making hand made wooden earrings focusing on wood as the material.