Pienen tai keskisuuren B2C-yrityksen tunnettavuuden kasvattaminen Japanissa Instagramin avulla
Sasaki, Airi (2022)
Sasaki, Airi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204044427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204044427
Tiivistelmä
Internetin kehityksen myöten kuluttajalle verkkokauppa on tullut enemmän tutuksi. Kuluttajan ostoskäyttäytyminen muuttuu samalla. Kuluttajat keräävät tietoa etukäteen ostopäätökseen Internetistä tai sosiaalisen median kautta. Kuluttaja haluaa tietää entistä enemmän tuotteen sekä palvelun taustoista ja etenkin taustatarinoista. Myös teknologian sekä logistiikan kehitys myös antaa mahdollisuuksia yrityksille tehdä myyntiä ulkomaisille asiakkaille.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää miten suomalainen pieni tai keskisuuri B2C yritys voi kasvattaa tunnettavuutta Japanissa Instagramin avulla. Tämä opinnäytetyö on toteutettu tutkimustyyppisenä. Tutkimusmenetelmä on laadullinen tutkimus.
Opinnäytetyön teoreettiset viitekehykset koostuvat Instagram yleisistä peruskäsitteistä, erilaisista julkaisutavoista sekä Instagramin algoritmista. Teoreettisessa viitekehyksessä on myös huomioitu myynnin sekä markkinoinnin näkökulmia. Teoriaosuuden viimeisessä luvussa käsitellään japanilaisten Instagram-käyttäytymistä sekä käyttötrendejä erilaisten datojen avulla.
Empiirinen osa on toteutettu puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tekijä on haastatellut neljää henkilöä, kenellä on kokemusta ja tietoa Instagramin käytöstä Suomessa sekä Japanissa liiketoiminnassa.
Opinnäytetyön projekti on aloitettu syksyllä 2021 ja tietoperusta on kirjoitettu ennen vuodenvaihdetta. Haastattelut on toteutettu helmikuussa 2022.
Tutkimuksen tuloksissa analysoidaan kuinka suomalainen yritys voi kasvattaa tunnettavuutta, ja kuinka kannattaa kasvattaa Instagram-näkyvyyttä Japanissa. Pääasioita ovat, että Instagram-tili on japaninkielinen. Postauksien sisältöjen tekstit sekä avainsanat kannattaa kirjoittaa japaniksi. Teoria-osassa sekä haastatteluissa kävi ilmi seuraavat asiat. Yrityksen täytyy määrittää mikä on heidän brändinsä, ja keitä ovat heidän asiakkaansa. Sisältö tulee luoda heidän odotuksien mukaisesti. Instagram on erinomainen työkalu brändin imagon rakentamiseen.
Tulosten perusteella tuli vahvasti esiin, että Instagram on kanava suhteiden rakentamiseen
kuluttajien kanssa sekä luomaan ja edustamaan brändin imagoa hyödyntämällä visuaalisuutta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää miten suomalainen pieni tai keskisuuri B2C yritys voi kasvattaa tunnettavuutta Japanissa Instagramin avulla. Tämä opinnäytetyö on toteutettu tutkimustyyppisenä. Tutkimusmenetelmä on laadullinen tutkimus.
Opinnäytetyön teoreettiset viitekehykset koostuvat Instagram yleisistä peruskäsitteistä, erilaisista julkaisutavoista sekä Instagramin algoritmista. Teoreettisessa viitekehyksessä on myös huomioitu myynnin sekä markkinoinnin näkökulmia. Teoriaosuuden viimeisessä luvussa käsitellään japanilaisten Instagram-käyttäytymistä sekä käyttötrendejä erilaisten datojen avulla.
Empiirinen osa on toteutettu puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tekijä on haastatellut neljää henkilöä, kenellä on kokemusta ja tietoa Instagramin käytöstä Suomessa sekä Japanissa liiketoiminnassa.
Opinnäytetyön projekti on aloitettu syksyllä 2021 ja tietoperusta on kirjoitettu ennen vuodenvaihdetta. Haastattelut on toteutettu helmikuussa 2022.
Tutkimuksen tuloksissa analysoidaan kuinka suomalainen yritys voi kasvattaa tunnettavuutta, ja kuinka kannattaa kasvattaa Instagram-näkyvyyttä Japanissa. Pääasioita ovat, että Instagram-tili on japaninkielinen. Postauksien sisältöjen tekstit sekä avainsanat kannattaa kirjoittaa japaniksi. Teoria-osassa sekä haastatteluissa kävi ilmi seuraavat asiat. Yrityksen täytyy määrittää mikä on heidän brändinsä, ja keitä ovat heidän asiakkaansa. Sisältö tulee luoda heidän odotuksien mukaisesti. Instagram on erinomainen työkalu brändin imagon rakentamiseen.
Tulosten perusteella tuli vahvasti esiin, että Instagram on kanava suhteiden rakentamiseen
kuluttajien kanssa sekä luomaan ja edustamaan brändin imagoa hyödyntämällä visuaalisuutta.