Digitaalisen transformaation vaikutus B2B-myyntityöhön
Männikkö, Joni (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204044444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204044444
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, kuinka digitaalinen transformaatio on vaikuttanut B2B-myyntityöhön. Työ on toteutettu ilman toimeksiantajaa ja perustuu kirjoittajan omaan henkilökohtaiseen mielenkiintoon aiheesta. Opinnäytetyö on suunnattu B2B-myyntiä tekeville henkilöille ja kirjoittajalle tulevaisuutta varten.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, tutkimusosuudesta ja pohdinnasta sekä johtopäätöksistä. Pääteemoina teoriaosuudelle on perinteinen myyntiprosessi, digitalisaation tuomat muutokset B2B-myyntiin ja digitalisaatio. Tutkimusosuus on laadittu haastattelututkimuksena, jota varten on haastateltu viittä myyntityön parissa työskentelevää henkilöä. Haastattelut ajoittuivat helmikuulle 2022 ja suoritettiin Microsoft Teams -sovelluksen sekä osa puhelimen välityksellä.
Digitalisaation nousu on ajanut digitaaliseen transformaatioon, jota Covid 19-pandemia on vauhdittanut ja muuttanut B2B-myyntityössä asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja myyjän työtehtäviä.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, tutkimusosuudesta ja pohdinnasta sekä johtopäätöksistä. Pääteemoina teoriaosuudelle on perinteinen myyntiprosessi, digitalisaation tuomat muutokset B2B-myyntiin ja digitalisaatio. Tutkimusosuus on laadittu haastattelututkimuksena, jota varten on haastateltu viittä myyntityön parissa työskentelevää henkilöä. Haastattelut ajoittuivat helmikuulle 2022 ja suoritettiin Microsoft Teams -sovelluksen sekä osa puhelimen välityksellä.
Digitalisaation nousu on ajanut digitaaliseen transformaatioon, jota Covid 19-pandemia on vauhdittanut ja muuttanut B2B-myyntityössä asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja myyjän työtehtäviä.