Palvelutarpeen arviointiprosessi: Lasten ja perheiden parhaaksi
Käpylä, Nina (2022)
Käpylä, Nina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204034389
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204034389
Tiivistelmä
Palvelutarpeen arvioinnit ovat lisääntyneet uuden sosiaalihuoltolain voimaantulon jälkeen. Tässä opinnäytetyön tutkimuksellisessa osiossa selvitettiin lapsiperheiden palveluissa tehtävän palvelutarpeen arvioinnin nykytilaa JIK peruspalveluliikelaitoskuntayhtymässä. Kehittämistyön osiossa kehitettiin uusi palvelutarpeen arviointiprosessi kuvaamalla prosessia tehtävätasolla ottaen huomioon asiakastietojärjestelmä sekä selkiyttäen asiakkaan palvelupolku. Kehittämistyön ohessa luotiin myös esite asiakkaille annettavaksi sekä suunnittelutyökalu.
Nykytilan kartoituksessa ilmeni, että palvelutarpeen arviointeja tehdään paljon ja niitä tehdään eri tavoin. Arvioinnin tekemisessä oli epäselvyyttä esimerkiksi asiakastietojärjestelmän käyttämisessä, kirjaamisessa, arviointiasiakirjan täyttämisessä, ensimmäisen yhteydenoton tekemisessä sekä arvioinnin päättämisessä. Palvelutarpeen arvioinnin työntekijät kokivat tärkeäksi ja jo sellaisenaan interventioksi perheen tilanteeseen. Palvelutarpeen arvioinnin tehnyt työntekijä jatkoi asiakkaan omatyöntekijänä, jos asiakkuus jatkui. Tämä koettiin hyvänä asiana.
Kehittämistyön osiossa kerättiin tietoa ja ajatuksia uuden prosessin kehittämistä varten. Aineisto hankittiin kahdessa työpajassa. Työpajoihin osallistuivat lapsiperheiden palveluiden tiimi, jossa käsitellään kaikki alaikäisistä tulevat yhteydenotot, hakemukset ja ilmoitukset. Aineisto analysoitiin teemoittelun keinoin. Aineiston analysoinnin, teoriatiedon ja aiempien tutkimuksien perusteella kehitettiin palvelutarpeen arviointiprosessi, jonka pohjalta syntyi palvelutarpeen arviointiopas. Lisäksi kehitettiin suunnittelutyökalu ja esite. Kehittämistyön tavoitteena oli vähentää tai poistaa määräaikaylitykset, päällekkäinen työ sekä selkiyttää asiakastietojärjestelmän käyttöä. Assessments of service needs have increased since the entry of Social Welfare Act.
The research section of this thesis examines the current state of the service needs assessment of family services in the JIK Basic Services Consortium. In the development task section, a new service need assessment process was developed by describing the process at a task level, taking into account the client information system and clarifying the client’s service path. In addition to the development task, a brochure for clients and a planning tool were also created.
The survey of the current situation showed that many service need assassments are carried out and by various methods. The assassment process was unclear, for example in the use of the client information system, registration, filling in the assessment document, making the first contact and concluding the assessment. The employees felt that the assessment of the need for services was important and already an intervention in the family situation as such. The employee who assessed the service needs continued as the client’s named worker if the client relationship continued. This was regarded as a positive thing.
In the development task section, information and ideas were collected for the development of the new process. The material was acquired in two workshops. The workshops were attended by team members of services for families with children, which handle all contacts, applications and notifications concerning minors. The material was analyzed by thematizing. Based on the analysis of the material, theoretical knowledge and previous research, a service need assessment process was developed, on the basis of which, a service need assessment guide was created. In addition, a planning tool and a brochure were developed. The aim of the development work was to reduce or eliminate deadline overruns, duplicate work and clarify the use of the client information system.
Nykytilan kartoituksessa ilmeni, että palvelutarpeen arviointeja tehdään paljon ja niitä tehdään eri tavoin. Arvioinnin tekemisessä oli epäselvyyttä esimerkiksi asiakastietojärjestelmän käyttämisessä, kirjaamisessa, arviointiasiakirjan täyttämisessä, ensimmäisen yhteydenoton tekemisessä sekä arvioinnin päättämisessä. Palvelutarpeen arvioinnin työntekijät kokivat tärkeäksi ja jo sellaisenaan interventioksi perheen tilanteeseen. Palvelutarpeen arvioinnin tehnyt työntekijä jatkoi asiakkaan omatyöntekijänä, jos asiakkuus jatkui. Tämä koettiin hyvänä asiana.
Kehittämistyön osiossa kerättiin tietoa ja ajatuksia uuden prosessin kehittämistä varten. Aineisto hankittiin kahdessa työpajassa. Työpajoihin osallistuivat lapsiperheiden palveluiden tiimi, jossa käsitellään kaikki alaikäisistä tulevat yhteydenotot, hakemukset ja ilmoitukset. Aineisto analysoitiin teemoittelun keinoin. Aineiston analysoinnin, teoriatiedon ja aiempien tutkimuksien perusteella kehitettiin palvelutarpeen arviointiprosessi, jonka pohjalta syntyi palvelutarpeen arviointiopas. Lisäksi kehitettiin suunnittelutyökalu ja esite. Kehittämistyön tavoitteena oli vähentää tai poistaa määräaikaylitykset, päällekkäinen työ sekä selkiyttää asiakastietojärjestelmän käyttöä.
The research section of this thesis examines the current state of the service needs assessment of family services in the JIK Basic Services Consortium. In the development task section, a new service need assessment process was developed by describing the process at a task level, taking into account the client information system and clarifying the client’s service path. In addition to the development task, a brochure for clients and a planning tool were also created.
The survey of the current situation showed that many service need assassments are carried out and by various methods. The assassment process was unclear, for example in the use of the client information system, registration, filling in the assessment document, making the first contact and concluding the assessment. The employees felt that the assessment of the need for services was important and already an intervention in the family situation as such. The employee who assessed the service needs continued as the client’s named worker if the client relationship continued. This was regarded as a positive thing.
In the development task section, information and ideas were collected for the development of the new process. The material was acquired in two workshops. The workshops were attended by team members of services for families with children, which handle all contacts, applications and notifications concerning minors. The material was analyzed by thematizing. Based on the analysis of the material, theoretical knowledge and previous research, a service need assessment process was developed, on the basis of which, a service need assessment guide was created. In addition, a planning tool and a brochure were developed. The aim of the development work was to reduce or eliminate deadline overruns, duplicate work and clarify the use of the client information system.