Terveydenhoitaja suun terveyden edistäjänä neuvolassa ja koulussa
Palosaari, Julia (2022)
Palosaari, Julia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204044462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204044462
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on hoitotyön kannalta tärkeä, sillä suun terveydellä on yhteys ihmisen yleisterveyteen. Huono suun terveys voi aiheuttaa sairauksia, estää leikkauksiin pääsyn tai johtaa tehohoitoon. Jokaisella ihmisellä on oikeus hyvään suun terveyteen iästä ja sairauksista riippumatta.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, minkälaisista suun terveyden edistämiseen liittyvistä asioista terveydenhoitajat tarvitsevat lisätietoa ja minkälaisia menetelmiä on olemassa aiheen oppimiseen. Opinnäytetyön tavoite on tuoda uutta tietoa suun terveyden edistämisen opintoihin terveydenhoitajakoulutuksessa.
Opinnäytetyö on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja aineistona on viisitoista tutkimusta, jotka on kerätty eri tietokannoista. Aineiston analyysi on tehty sisällönanalyysiä käyttäen. Tulokset osoittivat, että neuvolan terveydenhoitajat tarvitsevat lisäkoulutusta varsinkin suun terveystarkastuksien tekemiseen sekä karieksen tunnistamiseen. Moniammatillista yhteistyötä suun terveydenhuollon kanssa kaivattaisiin myös enemmän, sillä varsinkin kouluterveydenhoitajien ja hammashuollon välillä yhteistyötä ei tunnu olevan lainkaan. Tulokset kertovat myös pelillisyyden olevan suun terveyden edistämisessä kustannustehokas ja motivoiva menetelmä, joka voi parhaillaan estää karieksen tarttumisen varhaislapsuudessa. Tulokset kertovat terveydenhoitajien tarvitsevan lisää työkaluja vanhemmuuden tukemiseen suun terveyden edistämisen osa-alueella. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia, miten pelillisyyttä hyödynnetään terveydenhoitajaopinnoissa suun terveyden edistämiseksi liittyen ja miten neuvolan terveydenhoitajat tekevät konkreettisesti lapsille suun terveystarkastuksen.
Opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan suun terveyden edistämisen opinnoissa. Opettajat voivat hyödyntää opinnäytetyön tuloksia suunnitellessaan kurssien sisältöä. Opiskelijat eli tulevaisuuden terveydenhoitajat voivat hyödyntää tuloksia jo harjoitteluissa työskennellessään neuvolassa tai kouluterveydenhoidossa.
Asiasanat: Terveydenhoitaja, suun terveyden edistäminen, pelillisyys
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, minkälaisista suun terveyden edistämiseen liittyvistä asioista terveydenhoitajat tarvitsevat lisätietoa ja minkälaisia menetelmiä on olemassa aiheen oppimiseen. Opinnäytetyön tavoite on tuoda uutta tietoa suun terveyden edistämisen opintoihin terveydenhoitajakoulutuksessa.
Opinnäytetyö on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja aineistona on viisitoista tutkimusta, jotka on kerätty eri tietokannoista. Aineiston analyysi on tehty sisällönanalyysiä käyttäen. Tulokset osoittivat, että neuvolan terveydenhoitajat tarvitsevat lisäkoulutusta varsinkin suun terveystarkastuksien tekemiseen sekä karieksen tunnistamiseen. Moniammatillista yhteistyötä suun terveydenhuollon kanssa kaivattaisiin myös enemmän, sillä varsinkin kouluterveydenhoitajien ja hammashuollon välillä yhteistyötä ei tunnu olevan lainkaan. Tulokset kertovat myös pelillisyyden olevan suun terveyden edistämisessä kustannustehokas ja motivoiva menetelmä, joka voi parhaillaan estää karieksen tarttumisen varhaislapsuudessa. Tulokset kertovat terveydenhoitajien tarvitsevan lisää työkaluja vanhemmuuden tukemiseen suun terveyden edistämisen osa-alueella. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia, miten pelillisyyttä hyödynnetään terveydenhoitajaopinnoissa suun terveyden edistämiseksi liittyen ja miten neuvolan terveydenhoitajat tekevät konkreettisesti lapsille suun terveystarkastuksen.
Opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan suun terveyden edistämisen opinnoissa. Opettajat voivat hyödyntää opinnäytetyön tuloksia suunnitellessaan kurssien sisältöä. Opiskelijat eli tulevaisuuden terveydenhoitajat voivat hyödyntää tuloksia jo harjoitteluissa työskennellessään neuvolassa tai kouluterveydenhoidossa.
Asiasanat: Terveydenhoitaja, suun terveyden edistäminen, pelillisyys