Hoitajien kokemuksia Apotti-järjestelmän tuomista muutoksista kirjaamiseen mielialahäiriöosastoilla
Santala, Tapani (2022)
Santala, Tapani
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204054487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204054487
Tiivistelmä
Asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apotti otettiin käyttöön Helsingin kaupungin terveyspalveluissa keväällä 2021. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää hoitajien kokemuksia kirjaamisesta ja sen muutoksista siirryttäessä käyttämään Apotti -järjestelmää. Opinnäytteen tutkimuskysymyksinä olivat miten hoitajat kokivat rakenteisen kirjaamisen ennen Apotti-järjestelmän käyttöönottoa, miten hoitajat odottivat järjestelmän muuttavan kirjaamista, miten hoitajat kokivat kirjaamisen muuttuneen uuden järjestelmän käyttöönoton jälkeen ja minkälaisia kokemuksia hoitajilla oli Apotti-järjestelmään siirtymisestä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa hoitajien kokemuksista siirryttäessä uuden järjestelmän käyttöön.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin teemamuotoisilla ryhmähaastatteluilla. Haastattelut toteutettiin ennen järjestelmän käyttöönoton ja sen jälkeen. Ensimmäisissä haastatteluissa mukana oli seitsemän hoitajaa ja jälkimmäisissä haastatteluissa kahdeksan hoitajaa kolmelta eri mielialahäiriöosastolta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan ennen uuden järjestelmän käyttöönottoa kirjaamisessa koettiin haasteita hoitajien kirjatessa erilaisin tavoin, kirjaamisia jouduttiin tarkentamaan ja kirjaamisen laatua ei koettu hyväksi. Tiedon hyötykäytössä koettiin ongelmia, eikä hoitotyön kirjauksia luettu riittävästi. Uudelta järjestelmältä odotettiin helppokäyttöisyyttä ja nykyaikaisuutta sekä kirjaamisen helpottumista ja nopeutumista.
Tulosten mukaan kirjaaminen oli järjestelmän käyttöönoton jälkeen osin helpottunut, mutta hoitajat kokivat runsaasti erilaisia haasteita kirjaamisen rakenteisuuden vähenemisenä, kirjaamisen sekavuutena ja kirjaamisen riittämättömyytenä. Järjestelmän koettiin olevan sekava ja monimutkainen. Kirjauskäytänteiden koettiin muuttuneen. Uuteen järjestelmään siirtymisen koettiin sujuneen kuitenkin odotuksiin nähden hyvin.
Tulosten perusteella kirjaamista voisi kehittää muodostamalla yhteisesti sovittuja kirjauskäytäntöjä ja järjestelmän yhdenmukaista käyttöä ja kirjaamista tuettaisiin. Koulutuksia voisi kehittää parantamalla verkkokursseja, lisäämällä harjoittelua ja luomalla selkeät ohjeet järjestelmän käytölle työntekijöiden tarpeita kuunnellen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin teemamuotoisilla ryhmähaastatteluilla. Haastattelut toteutettiin ennen järjestelmän käyttöönoton ja sen jälkeen. Ensimmäisissä haastatteluissa mukana oli seitsemän hoitajaa ja jälkimmäisissä haastatteluissa kahdeksan hoitajaa kolmelta eri mielialahäiriöosastolta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan ennen uuden järjestelmän käyttöönottoa kirjaamisessa koettiin haasteita hoitajien kirjatessa erilaisin tavoin, kirjaamisia jouduttiin tarkentamaan ja kirjaamisen laatua ei koettu hyväksi. Tiedon hyötykäytössä koettiin ongelmia, eikä hoitotyön kirjauksia luettu riittävästi. Uudelta järjestelmältä odotettiin helppokäyttöisyyttä ja nykyaikaisuutta sekä kirjaamisen helpottumista ja nopeutumista.
Tulosten mukaan kirjaaminen oli järjestelmän käyttöönoton jälkeen osin helpottunut, mutta hoitajat kokivat runsaasti erilaisia haasteita kirjaamisen rakenteisuuden vähenemisenä, kirjaamisen sekavuutena ja kirjaamisen riittämättömyytenä. Järjestelmän koettiin olevan sekava ja monimutkainen. Kirjauskäytänteiden koettiin muuttuneen. Uuteen järjestelmään siirtymisen koettiin sujuneen kuitenkin odotuksiin nähden hyvin.
Tulosten perusteella kirjaamista voisi kehittää muodostamalla yhteisesti sovittuja kirjauskäytäntöjä ja järjestelmän yhdenmukaista käyttöä ja kirjaamista tuettaisiin. Koulutuksia voisi kehittää parantamalla verkkokursseja, lisäämällä harjoittelua ja luomalla selkeät ohjeet järjestelmän käytölle työntekijöiden tarpeita kuunnellen.