Keinoja tukea korkeakouluopiskelijoiden psyykkistä hyvinvointia korona-aikana : integroiva kirjallisuuskatsaus
Voutilainen, Tiina (2022)
Voutilainen, Tiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203254007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203254007
Tiivistelmä
Korona-aika on vaikuttanut merkittävästi korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointiin. Vaikutukset ovat heijastuneet erityisesti psyykkiseen hyvinvointiin, ja esimerkiksi opiskelijoiden kokema ahdistus, stressin ja masennukseen liittyvät oireet ovat lisääntyneet korona-aikana. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli TreSilienssi- hanke, jonka tarkoituksena on kehittää uusia palveluita korkeakouluopiskelijoiden hyvinvoinnin ja opintojen edistämisen tueksi korona-aikana ja sen jälkeen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millä keinoin korkeakouluopiskelijoiden psyykkistä hyvinvointia voidaan tukea. Tavoitteena oli koota tietokannoista laaja-alaisesti tietoa opiskelijoiden psyykkisen hyvinvoinnin tukemisesta ja tähän käytetyistä keinoista.
Opinnäytetyö toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Artikkelit haettiin Arto-, Cinahl Plus-, PubMed- ja Sage Journals Premiere- tietokannoista. Mukaan otettiin vertaisarvioituja artikkeleita, jotka oli julkaistu vuoden 2019 jälkeen. Aineistoksi valikoitui 8 artikkelia. Artikkeleiden sisältämät tiedot opiskelijoiden psyykkisen hyvinvoinnin tukikeinoista koottiin ja luokiteltiin aineistosta nousseiden teemojen mukaisesti. Tutkimustuloksissa menetelmiä ja käytettyjä toimintatapoja sijoitettiin kolmen pääteeman alle. Nämä teemat ovat sosiaalinen tuki, korkeakoulujen työkalut ja opiskelijoiden omahoito.
Tutkimustuloksissa korostuu opiskelijoiden tarve sosiaaliselle tuelle ja sosiaalisen tuen tärkeys positiivisen mielenterveyden tekijänä. Lisäksi tärkeänä asiana nousee esiin tarve kehittää positiivista mielenterveyttä tukevia ohjauspalveluita, joiden avulla voidaan tukea opiskelijoiden resilienssiä pandemiatilanteessa. Tutkimustuloksissa käy myös ilmi, että opiskelijat ovat ottaneet käyttöön erilaisia selviytymisstrategioita korona-aikana. Näistä arkirutiinien ja päivästruktuurin laatiminen osoittautuvat tutkimustuloksissa tärkeäksi. Opiskelijat käyttävät myös erilaisia self-help-keinoja itsesäätelyn tukena.
Johtopäätöksenä erilaisten etäpalveluiden kehittäminen on suositeltavaa. Niiden avulla voidaan mahdollistaa sosiaalista tukea ja vahvistaa opiskelijoiden resilienssiä. Sosiaalisen tuen ja resilienssin vahvistamiseksi tutkimustuloksissa esiin nousi hyviä kokemuksia erityisesti psykoedukaation käyttämisestä opiskelijoiden ohjaamisessa ja opettamisessa. Myös pienryhmätoiminnan järjestämisestä opiskelijoille saatiin hyviä kokemuksia sekä lähi- että etätoteutuksena. Covid-19 pandemic has influenced noticeably well-being of university students. Increased levels of anxiety, stress and depression all are part of negative impacts towards psychological well-being. Thesis was done for TreSilienssi-project, which aims to develop ways of improving student well-being during the pandemic and after it. Thesis was meant to find out by which means the psychological well-being of university students can be supported. Goal was to retrieve information of these means and their use thoroughly from several databases.
Thesis was done as an integrative literature review. Articles were retrieved from several databases, them being Arto, Cinahl Plus, PubMed and Sage Journals Premiere. Only peer reviewed articles published after 2019 were incorporated. Total amount of articles was 8. The information contained by the articles was gathered and classified by themes that were found. The methods and operation modes were positioned under three main themes, which were social support, tools of support that higher education institutions use and the means of coping which students use.
Results from the study highlight the need of social support and importance of that support amongst students and their mental health. Also results show that the development of supporting services of positive mental health is needed. This helps supporting students’ resilience in pandemics. Finally, study shows that students have implemented different coping strategies by themselves during pandemic. From these strategies especially everyday routines and making daily structures turned out to be important. Students also used different self-help techniques to support self-regulation.
Conclusion recommends developing of different remote services which enables social support and strengthens students’ resilience. For strengthening the support and resilience, good experiences especially from using psychoeducation in guiding and teaching students stood up from the results. Also, good experience was obtained from arranging small group activities for students both in contact- and remote implementation.
Opinnäytetyö toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena. Artikkelit haettiin Arto-, Cinahl Plus-, PubMed- ja Sage Journals Premiere- tietokannoista. Mukaan otettiin vertaisarvioituja artikkeleita, jotka oli julkaistu vuoden 2019 jälkeen. Aineistoksi valikoitui 8 artikkelia. Artikkeleiden sisältämät tiedot opiskelijoiden psyykkisen hyvinvoinnin tukikeinoista koottiin ja luokiteltiin aineistosta nousseiden teemojen mukaisesti. Tutkimustuloksissa menetelmiä ja käytettyjä toimintatapoja sijoitettiin kolmen pääteeman alle. Nämä teemat ovat sosiaalinen tuki, korkeakoulujen työkalut ja opiskelijoiden omahoito.
Tutkimustuloksissa korostuu opiskelijoiden tarve sosiaaliselle tuelle ja sosiaalisen tuen tärkeys positiivisen mielenterveyden tekijänä. Lisäksi tärkeänä asiana nousee esiin tarve kehittää positiivista mielenterveyttä tukevia ohjauspalveluita, joiden avulla voidaan tukea opiskelijoiden resilienssiä pandemiatilanteessa. Tutkimustuloksissa käy myös ilmi, että opiskelijat ovat ottaneet käyttöön erilaisia selviytymisstrategioita korona-aikana. Näistä arkirutiinien ja päivästruktuurin laatiminen osoittautuvat tutkimustuloksissa tärkeäksi. Opiskelijat käyttävät myös erilaisia self-help-keinoja itsesäätelyn tukena.
Johtopäätöksenä erilaisten etäpalveluiden kehittäminen on suositeltavaa. Niiden avulla voidaan mahdollistaa sosiaalista tukea ja vahvistaa opiskelijoiden resilienssiä. Sosiaalisen tuen ja resilienssin vahvistamiseksi tutkimustuloksissa esiin nousi hyviä kokemuksia erityisesti psykoedukaation käyttämisestä opiskelijoiden ohjaamisessa ja opettamisessa. Myös pienryhmätoiminnan järjestämisestä opiskelijoille saatiin hyviä kokemuksia sekä lähi- että etätoteutuksena.
Thesis was done as an integrative literature review. Articles were retrieved from several databases, them being Arto, Cinahl Plus, PubMed and Sage Journals Premiere. Only peer reviewed articles published after 2019 were incorporated. Total amount of articles was 8. The information contained by the articles was gathered and classified by themes that were found. The methods and operation modes were positioned under three main themes, which were social support, tools of support that higher education institutions use and the means of coping which students use.
Results from the study highlight the need of social support and importance of that support amongst students and their mental health. Also results show that the development of supporting services of positive mental health is needed. This helps supporting students’ resilience in pandemics. Finally, study shows that students have implemented different coping strategies by themselves during pandemic. From these strategies especially everyday routines and making daily structures turned out to be important. Students also used different self-help techniques to support self-regulation.
Conclusion recommends developing of different remote services which enables social support and strengthens students’ resilience. For strengthening the support and resilience, good experiences especially from using psychoeducation in guiding and teaching students stood up from the results. Also, good experience was obtained from arranging small group activities for students both in contact- and remote implementation.