Framtidens redovisare - Hur kravnivån förändras för redovisare i framtiden som resultat av digitaliseringen
Häggman, Alma (2022)
Häggman, Alma
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204054553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204054553
Tiivistelmä
Digitaliseringen är en process som är aktuellt inom de flesta branscher idag. Redovisning är en bransch som påverkas av digitaliseringen, vilket medför ändringar i arbetssättet för redovisare. Syftet med detta arbete är att undersöka hur digitaliseringen har påverkat redovisningsbranschen, utifrån frågeställningen: 1) Vilka förändringar medför digitaliseringen för dem som arbetar inom redovisningsbranschen? 2) Vilka krav kommer ställas på redovisare i framtiden? Undersökningen har utförts utifrån sekundära källor och utifrån en kvalitativ forskningsmetod i form av semistrukturerade intervjuer. Intervjudeltagarna har valts utifrån deras erfarenhet inom området och arbetar för olika stora redovisningsbyråer. Urvalet begränsades till redovisare som arbetar med externredovisning och som håller minst 10 års erfarenhet. Resultatet har analyserats med hjälp av en tematisk innehållsanalys, som sammanställts i Microsoft Excel. Intervju resultatet har analyserats med koppling till den teoretiska referensramen med teoretisk grund i flertal sekundära källor, exempelvis läroböcker och tidigare forskning. Resultatet visar att digitaliseringen påverkar de rutinmässiga arbetsuppgifterna för redovisare, som i sin tur ökar kravnivån för redovisare. De rutinmässiga arbetsuppgifterna kan genomföras automatiskt via automatiserad bokföring, vilket ökar redovisningsbyråers effektivitet vilket i sin tur ökar lönsamheten. Efterfrågan på rådgivning ökar och medför en mer betydelsefull del i redovisningsbranschen, eftersom redovisare kan lägga mer tid på konsultering då de rutinmässiga arbetsuppgifterna automatiseras. Kraven på framtidens redovisare som uppstår, i och med digitaliseringen, innebär mera konsultation och inriktning på individuell kundservice.