Voidaanko kankaasta tehtyjä purjeita käyttää laivojen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen?
Aarnikare, Roope (2021)
Aarnikare, Roope
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204064596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204064596
Tiivistelmä
Merenkulkuala on murrosvaiheessa, koska globaalit päästövähennystavoitteet koskevat myös laivoja. On olemassa monia eri teknisiä vaihtoehtoja niiden toteuttamiseksi. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, onko teoriassa mahdollista vähentää laivojen hiilidioksidipäästöjä käyttämällä purjekankaasta tehtyjä purjeita.
Laskettiin yhden laivan rungon vastusvoimat ja kolmen eri purjemallin tuottamat voimat. Kaikkien purjemallien alla käytettiin samaa runkoa, kun laskettiin purjeiden tuottama ajovoima suhteessa rungon vastusvoimaan. Näin ollen tuloksia pystyttiin vertailemaan. Tämän jälkeen laskettiin mahdolliset päästövähennykset teoriassa.
Tuloksista voitiin todeta, että päästöjä on mahdollista vähentää käyttämällä kankaasta tehtyjä purjeita
Laskettiin yhden laivan rungon vastusvoimat ja kolmen eri purjemallin tuottamat voimat. Kaikkien purjemallien alla käytettiin samaa runkoa, kun laskettiin purjeiden tuottama ajovoima suhteessa rungon vastusvoimaan. Näin ollen tuloksia pystyttiin vertailemaan. Tämän jälkeen laskettiin mahdolliset päästövähennykset teoriassa.
Tuloksista voitiin todeta, että päästöjä on mahdollista vähentää käyttämällä kankaasta tehtyjä purjeita