Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Pedagogisterapeuttinen lastentanssi: psyykkistä hyvinvointia tukeva työskentelyote lastentanssinopetuksessa

Manninen, Niina (2022)

 
Avaa tiedosto
Manninen_Niina.pdf (629.3Kt)
Lataukset: 


Manninen, Niina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204054515
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda lastentanssin opetuksen työskentelyote, jonka avulla tuetaan toimintaan osallistuvien lasten psyykkistä hyvinvointia. Opinnäytetyössä haluttiin selvittää, miten tanssia voisi käyttää lasten mielenterveyden tukena yhdistäen psykiatrisen sairaanhoitajan ja tanssinopettajan työmenetelmiä.

Aiheen valintaan vaikuttivat opinnäytetyön tekijän työkokemuksen myötä kertyneet havainnot siitä, että pedagogisuus ja hoidollisuus ovat yhdistettävissä, ja että lastentanssin opetuksen työskentelyote voidaan linkittää mielenterveystaitoihin. Valintaan vaikutti myös kasvava tarve ennaltaehkäiseville, lasten mielenterveystaitoja lisääville palveluille sekä viime vuosikymmeninä kertynyt tutkimuksellinen näyttö taiteen lukuisista hyvinvointivaikutuksista. Taiteen ja kulttuurin tutkittuihin hyvinvointivaikutuksiin perustuen taide ja kulttuuri ovat koko ajan enemmän näkyvillä myös sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden puolella.

Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa muodostettiin palvelumuotoilun keinoin uudenlainen työskentelyote, joka on yhtä aikaa pedagoginen ja hoidollinen. Työskentelyotteen kehittämisessä käytettiin apuna jo olemassa olevaa kirjallisuutta, aiempaa tutkimustietoa, opinnäytetyöntekijän ammattitaitoa sekä toiminnallisen osuuden aikana kerättyä aineistoa. Tämä tutkimusaineisto muodostui puhelinhaastatteluista ja toiminnallisen osuuden aikana kirjoitetusta tutkimuspäiväkirjasta.

Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt pedagogisterapeuttinen työskentelyote osoittaa, että lastentanssi on soveltuva keino lasten psyykkisen hyvinvoinnin tukemiseen, ja lastentanssiin voidaan yhdistää myös psykiatrista hoitotyötä. Pedagogisterapeuttisen työskentelyotteen elementit ovat hyvinkin monilta osin hyödynnettävissä lastentanssin opetuksen lisäksi lähes mihin vain lasten ohjaamiseen. Erityisen hyvin työskentelyotetta voidaan hyödyntää tanssin lisäksi liikunnassa ja taideaineissa, joihin voidaan sisällyttää kehollista toimintaa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste