Esiin piirtyvä kuva : pohdintaa taiteesta ja piirtämisen olemuksesta
Korento, Mika (2021)
Korento, Mika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204044467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204044467
Tiivistelmä
Tässä kirjallisessa opinnäytetyössä tarkastellaan kirjoittajan henkilökohtaista suhdetta taiteeseen piirtämisen kautta, tavoitteena syventää ymmärrystä työskentelystä ja sitoa sitä nykytaiteen kontekstiin.
Tutkimus perustuu käytännön tutkivan taidetyöskentelyn myötä tapahtuvaan itsereflektioon. Kokemusperäinen tieto peilautuu taideteoreettisiin teksteihin ja filosofisiin kirjallisuuslähteisiin saaden näin sanallisen muotonsa.
Taiteellisen työskentelyn mieltäminen jatkuvana avoimena prosessina johdattaa hahmottelemaan siinä ilmeneviä toistuvia teemoja. Luonnoskirjapiirtäminen näyttäytyy ajattelemisen ja olemisen tapana, jossa filosofinen pohdinta saa muotonsa kuvallisessa ilmaisussa.
Kuvallisen ajattelun sanoittaminen ja kontekstointi viitoittaa tietä syvempään ymmärrykseen taiteesta, taidetyöskentelystä ja siitä, miten nämä vaikuttavat tekijään. Tämä motivoi työskentelyä ja ohjaa kehittämään sitä uudenlaisista näkökulmista käsin. This written thesis examines the author’s personal relationship to art through drawing, with the goal of deepening the understanding of working and tying it to the context of contemporary art.
The research is based on self-reflection through practical artistic work. Experiential knowledge is reflected in texts about art theory and philosophical literature sources, thus gaining its verbal form.
The perception of artistic work as a continuous open process leads to outlining the recurring themes in it. Sketchbooking appears as a way of thinking and being, in which philosophical thinking takes its form in visual expression.
The wording and contextualization of visual thinking leads the way to a deeper understanding of art, art work, and how these affect the author. This motivates artistic work and directs it to develop from new perspectives.
Tutkimus perustuu käytännön tutkivan taidetyöskentelyn myötä tapahtuvaan itsereflektioon. Kokemusperäinen tieto peilautuu taideteoreettisiin teksteihin ja filosofisiin kirjallisuuslähteisiin saaden näin sanallisen muotonsa.
Taiteellisen työskentelyn mieltäminen jatkuvana avoimena prosessina johdattaa hahmottelemaan siinä ilmeneviä toistuvia teemoja. Luonnoskirjapiirtäminen näyttäytyy ajattelemisen ja olemisen tapana, jossa filosofinen pohdinta saa muotonsa kuvallisessa ilmaisussa.
Kuvallisen ajattelun sanoittaminen ja kontekstointi viitoittaa tietä syvempään ymmärrykseen taiteesta, taidetyöskentelystä ja siitä, miten nämä vaikuttavat tekijään. Tämä motivoi työskentelyä ja ohjaa kehittämään sitä uudenlaisista näkökulmista käsin.
The research is based on self-reflection through practical artistic work. Experiential knowledge is reflected in texts about art theory and philosophical literature sources, thus gaining its verbal form.
The perception of artistic work as a continuous open process leads to outlining the recurring themes in it. Sketchbooking appears as a way of thinking and being, in which philosophical thinking takes its form in visual expression.
The wording and contextualization of visual thinking leads the way to a deeper understanding of art, art work, and how these affect the author. This motivates artistic work and directs it to develop from new perspectives.