Hur har handeln förändrats bland unga vuxna? En kvantitativ studie om 18 - 25 åringar som väljer att handla på nätet
Cavén, Ronny (2022)
Cavén, Ronny
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204064629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204064629
Tiivistelmä
Arbetets syfte är vad är det som påverkar unga vuxna i Helsingfors som väljer att handla på nätet i stället för fysisk butik?
Handeln ändras bland unga vuxna, men varför? Unga Helsingforsbon föredrar att handla via nätet men de fysiska butikerna är inte långt efter. Fysiska butikerna bör göra allt de kan för att hållas med i konkurrensen mot de växande nätbutikerna. Två viktiga faktorer utmärkte sig bland respondenterna i enkätstudien, att handeln skall vara smidig och lätt samt tillgängligheten bör vara bra.
I detta arbete gjordes en kvantitativ studie för att få svar på forskningsfrågan. Via en enkätstudie fick studien information om målgruppen samt resultat vilket hjälpte att få en helhetsuppfattning. Enkäten skickades ut till Helsingforsbon i åldern 18 – 25 via grupper på WhatsApp samt på Facebook för att kunna nå så många respondenter som möjligt. Studiens resultat visade att målgruppen handlar några gånger i månaden i nätbutik samt fysisk butik. Resultatet mellan näthandel och fysisk butik är mycket jämnt då båda handelstyperna fick många likadana svar men näthandeln var en aning populärare. Populära faktorer som gav tillagt värde i handeln var snabb leverans, möjligheten att kunna se produkten och produktens recension. Enkäten fick också några skriftliga svar då respondenterna kunde svara något annat om de ville i stället för att välja något av de färdiga svarsalternativen. På frågan varför föredrar du valt handels sätt var svaren att det är snabbare, konsumenten vet genast vad den köper och nyare produkter.
Handeln ändras och det gör också konsumenterna. Unga köper fortfarande från fysiska butiker men näthandeln är mycket attraktiv för dem. Unga konsumenter är medvetna och gör bra beslut.
Handeln ändras bland unga vuxna, men varför? Unga Helsingforsbon föredrar att handla via nätet men de fysiska butikerna är inte långt efter. Fysiska butikerna bör göra allt de kan för att hållas med i konkurrensen mot de växande nätbutikerna. Två viktiga faktorer utmärkte sig bland respondenterna i enkätstudien, att handeln skall vara smidig och lätt samt tillgängligheten bör vara bra.
I detta arbete gjordes en kvantitativ studie för att få svar på forskningsfrågan. Via en enkätstudie fick studien information om målgruppen samt resultat vilket hjälpte att få en helhetsuppfattning. Enkäten skickades ut till Helsingforsbon i åldern 18 – 25 via grupper på WhatsApp samt på Facebook för att kunna nå så många respondenter som möjligt. Studiens resultat visade att målgruppen handlar några gånger i månaden i nätbutik samt fysisk butik. Resultatet mellan näthandel och fysisk butik är mycket jämnt då båda handelstyperna fick många likadana svar men näthandeln var en aning populärare. Populära faktorer som gav tillagt värde i handeln var snabb leverans, möjligheten att kunna se produkten och produktens recension. Enkäten fick också några skriftliga svar då respondenterna kunde svara något annat om de ville i stället för att välja något av de färdiga svarsalternativen. På frågan varför föredrar du valt handels sätt var svaren att det är snabbare, konsumenten vet genast vad den köper och nyare produkter.
Handeln ändras och det gör också konsumenterna. Unga köper fortfarande från fysiska butiker men näthandeln är mycket attraktiv för dem. Unga konsumenter är medvetna och gör bra beslut.