Jutellaanko? : opas puheeksioton tueksi pienryhmäkoti polun työntekijöille
Lahtinen, Riina; Peltonen, Katja (2022)
Lahtinen, Riina
Peltonen, Katja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204074727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204074727
Tiivistelmä
Lastensuojelun ammattilaiset kohtaavat usein työssään joko lapsesta tai muusta perheestä heränneen huolen tilanteita. Huolen puheeksi ottaminen lapsen tai hänen huoltajansa kanssa voi tuntua haastavalta. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia lastensuojelutyössä työntekijöiden hankalaksi kokemia puheeksi ottamisen tilanteita ja aiheita. Lisäksi selvitettiin, miten puheeksiottamista voitaisiin helpottaa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Hausjärvellä toimiva lastensuojelulaitos Pienryhmäkoti Polku.
Aineisto hankittiin työntekijöille laaditun sähköisen kyselyn avulla. Vastauksia saatiin 5. Avoimien kysymysten vastaukset analysoitiin teemoittelemalla. Vastauksien pohjalta tuotettiin opas näiden tilanteiden tueksi. Oppaan tavoitteena on kehittää työntekijöiden osaamista puheeksioton tilanteissa. Tutkimuksen tietoperusta kytkeytyi puheeksi ottamisen, ratkaisukeskeisyyden, voimavaralähtöisyyden sekä dialogisuuden teorioihin.
Kyselyn perusteella selvisi, että työntekijät kokivat nuorten kanssa vaikeimmiksi puheeksioton aiheiksi nuorten kanssa nuoren omaan persoonaan, traumaattisiin kokemuksiin, esimerkiksi päihteisiin, väkivaltaan tai hylkäämiseen sekä henkilökohtaisiin aiheisiin, esimerkiksi seksuaalisuuteen, liittyvät asiat. Vanhempien kanssa keskusteltaessa vaikeimpina teemoina koettiin vanhempia koskevat henkilökohtaiset asiat, kuten päihteiden käyttö tai väkivallan teot sekä kasvatukselliset asiat. Tärkeimpinä puheeksioton tilanteita helpottavina asioina työntekijät nostivat esiin oman koulutuksen ja työkokemuksen sekä moniammatillisen yhteistyön, kollegoiden ja esimiehen tuen. Child protection professionals often face situations of concern either about a child or their family. Raising a concern with a child or their guardian can seem challenging. The aim of this practice-based thesis was to study the situations and topics that the child protection professionals found challenging in taking up for discussion. Additionally, the thesis ponders how to facilitate bringing up a sensitive topic. The thesis was comissioned by a child welfare institution Small group home Polku in Hausjärvi.
The method of data collection was an electronic questionnaire and five responses were received. The open-ended questions were analyzed by thematizing. Based on the responses, a guide was produced to support staff in challenging situations. The aim of the guide is to develop the employees’ skills in raising their concerns. The knowledge base of the study is linked to the theories of raising concerns, solution-orientation, resource-orientation and dialogue.
The survey revealed that the staff found the most difficult topics to speak with youngsters, to be related to the young person's personality, traumatic experiences, perpetrators, violence or rejection. In addition, personal issues, e.g. matters concerning sexuality, were regarded as difficult topics. When discussing with parents, the most difficult themes were personal topics related to the parents, such as substance abuse or violence, and issues concerning upbringing. The staff highlight their training and work experience, as well as multi-professional cooperation, support from their colleagues and supervisors as the most important factors in facilitating the situations where concerns and difficult topics are raised.
Aineisto hankittiin työntekijöille laaditun sähköisen kyselyn avulla. Vastauksia saatiin 5. Avoimien kysymysten vastaukset analysoitiin teemoittelemalla. Vastauksien pohjalta tuotettiin opas näiden tilanteiden tueksi. Oppaan tavoitteena on kehittää työntekijöiden osaamista puheeksioton tilanteissa. Tutkimuksen tietoperusta kytkeytyi puheeksi ottamisen, ratkaisukeskeisyyden, voimavaralähtöisyyden sekä dialogisuuden teorioihin.
Kyselyn perusteella selvisi, että työntekijät kokivat nuorten kanssa vaikeimmiksi puheeksioton aiheiksi nuorten kanssa nuoren omaan persoonaan, traumaattisiin kokemuksiin, esimerkiksi päihteisiin, väkivaltaan tai hylkäämiseen sekä henkilökohtaisiin aiheisiin, esimerkiksi seksuaalisuuteen, liittyvät asiat. Vanhempien kanssa keskusteltaessa vaikeimpina teemoina koettiin vanhempia koskevat henkilökohtaiset asiat, kuten päihteiden käyttö tai väkivallan teot sekä kasvatukselliset asiat. Tärkeimpinä puheeksioton tilanteita helpottavina asioina työntekijät nostivat esiin oman koulutuksen ja työkokemuksen sekä moniammatillisen yhteistyön, kollegoiden ja esimiehen tuen.
The method of data collection was an electronic questionnaire and five responses were received. The open-ended questions were analyzed by thematizing. Based on the responses, a guide was produced to support staff in challenging situations. The aim of the guide is to develop the employees’ skills in raising their concerns. The knowledge base of the study is linked to the theories of raising concerns, solution-orientation, resource-orientation and dialogue.
The survey revealed that the staff found the most difficult topics to speak with youngsters, to be related to the young person's personality, traumatic experiences, perpetrators, violence or rejection. In addition, personal issues, e.g. matters concerning sexuality, were regarded as difficult topics. When discussing with parents, the most difficult themes were personal topics related to the parents, such as substance abuse or violence, and issues concerning upbringing. The staff highlight their training and work experience, as well as multi-professional cooperation, support from their colleagues and supervisors as the most important factors in facilitating the situations where concerns and difficult topics are raised.