Opas hiilijalanjälkiviestintään matkailualan yrityksille asiakasymmärrystä hyödyntäen
Kärkkäinen, Johanna (2022)
Kärkkäinen, Johanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204084766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204084766
Tiivistelmä
Tämä konstruktiivinen Master opinnäytetyö hiilijalanjälkiviestinnästä, on osa isompaa valtakunnallista kehittämishanketta. Kehittämistyö tehtiin yhteistyössä Helsingin kaupungin ja 6aika: Carbon Neutral Tourism hankkeen kanssa. Työn tavoitteena oli tuottaa opas hiilijalanjälkiviestintään matkailualanyrityksille asiakasymmärrystä lisäämällä. Opas on suunnattu pääasiassa Suomessa toimiville pk-yrityksille. Lopputuotoksen suunnittelussa huomioitiin etenkin sellaiset yritykset, joilla ei ole omaa markkinointi tai viestintä henkilöstöä. Ympäristövastuullisuus ja vastuullinen matkailu ovat olleet pinnalla jo pitkään, mutta etenkin pandemian johdosta ne ovat kasvattaneet merkitystä kuluttajien keskuudessa.
Työn teoreettinen viitekehys keskittyy kestävään matkailuun, viestintään ja vastuullisuuteen, ympäristövastuullisuuteen, hiilijalanjälkeen sekä asiakasymmärryksen lisäämiseen. Työ rajattiin viestintään ja kuluttajien toiveisiin yrityksen hiilijalanjälkiviestinnän osalta.
Työn empiria toteutettiin tutkimuskyselyllä kuluttajille, vastuullista viestintää tekeviä yrityksiä benchmarkaamalla ja dokumenttianalyysi muista aiheeseen liittyvistä tutkimuksista ja hankkeeseen liittyvien webinaarien materiaaleista.
Kyselyn ja tutkimusten avulla saatiin hyvä käsitys siitä, mitä kuluttajat toivovat hiilijalanjälkiviestinnältä, mitä muut yritykset tekevät juuri nyt ja minkälaista tukea tutkimukset ja webinaarit antavat hiilijalanjälkiviestintään liittyen.
Työn teoreettinen viitekehys keskittyy kestävään matkailuun, viestintään ja vastuullisuuteen, ympäristövastuullisuuteen, hiilijalanjälkeen sekä asiakasymmärryksen lisäämiseen. Työ rajattiin viestintään ja kuluttajien toiveisiin yrityksen hiilijalanjälkiviestinnän osalta.
Työn empiria toteutettiin tutkimuskyselyllä kuluttajille, vastuullista viestintää tekeviä yrityksiä benchmarkaamalla ja dokumenttianalyysi muista aiheeseen liittyvistä tutkimuksista ja hankkeeseen liittyvien webinaarien materiaaleista.
Kyselyn ja tutkimusten avulla saatiin hyvä käsitys siitä, mitä kuluttajat toivovat hiilijalanjälkiviestinnältä, mitä muut yritykset tekevät juuri nyt ja minkälaista tukea tutkimukset ja webinaarit antavat hiilijalanjälkiviestintään liittyen.