Faktorer som kan påverka jämställdhets- och likabehandlingsarbetet inom småbarnspedagogiken
Lang, Alexandra; Lindberg, Krista (2022)
Lang, Alexandra
Lindberg, Krista
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204104850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204104850
Tiivistelmä
I detta lärdomsprov vill vi ta reda på vilka faktorer som kan påverka jämställdhets- och likabehandlingsarbetet inom småbarnspedagogiken. Arbetet görs för projektet Hållbar småbarnspedagogik och det är ett beställningsarbete av Helsingfors stad. Forskningen kan ge professionella inom småbarnspedagogiken en djupare inblick i hur jämställdhets- och likabehandlingsarbetet kan organiseras för att ge lika möjligheter åt alla barn.
För lärdomsprovet har vi granskat tidigare forskning och lagt vikt på forskningar om socioekonomiska skillnader, jämställdhetsarbetet på daghem och en forskning om daghemmens långvariga påverkan på individens utveckling. Frågeställningen som styr vårt arbete är: ”Hurdana faktorer kan påverka jämställdhets- och likabehandlingsarbetet på de svenskspråkiga daghemmen i Helsingfors?”
Vår teoretiska referensram bygger på tre perspektiv: ett normkritiskt perspektiv, ett socialpedagogiskt perspektiv och socialkonstruktivism. Det gemensamma för de teorier vi valt att använda i vårt arbete är individens och omgivningens påverkan på varandra. Vi har granskat möjliga påverkande faktorer genom en kvalitativ enkätstudie som alla daghemsföreståndare för de svenskspråkiga daghemmen i Helsingfors fått möjligheten att svara på. Enkäten innehöll fyra öppna frågor och den skickades ut till 17 daghemsföreståndare. Enkäten besvarades av sammanlagt 8 personer.
Resultatet visar att det finns faktorer som bidrar både positivt och negativt till jämställdhets- och likabehandlingsarbetet som görs på daghemmen. Respondenterna ansåg att de faktorer som i största utsträckning påverkar arbetet är resursbrist, personalens utbildning och intresse för fortbildning, gruppernas mångfald och gemensamma riktlinjer för personalen. Respondenterna reflekterar över jämställdhets- och likabehandlingsarbetet på väldigt olika nivåer.
För lärdomsprovet har vi granskat tidigare forskning och lagt vikt på forskningar om socioekonomiska skillnader, jämställdhetsarbetet på daghem och en forskning om daghemmens långvariga påverkan på individens utveckling. Frågeställningen som styr vårt arbete är: ”Hurdana faktorer kan påverka jämställdhets- och likabehandlingsarbetet på de svenskspråkiga daghemmen i Helsingfors?”
Vår teoretiska referensram bygger på tre perspektiv: ett normkritiskt perspektiv, ett socialpedagogiskt perspektiv och socialkonstruktivism. Det gemensamma för de teorier vi valt att använda i vårt arbete är individens och omgivningens påverkan på varandra. Vi har granskat möjliga påverkande faktorer genom en kvalitativ enkätstudie som alla daghemsföreståndare för de svenskspråkiga daghemmen i Helsingfors fått möjligheten att svara på. Enkäten innehöll fyra öppna frågor och den skickades ut till 17 daghemsföreståndare. Enkäten besvarades av sammanlagt 8 personer.
Resultatet visar att det finns faktorer som bidrar både positivt och negativt till jämställdhets- och likabehandlingsarbetet som görs på daghemmen. Respondenterna ansåg att de faktorer som i största utsträckning påverkar arbetet är resursbrist, personalens utbildning och intresse för fortbildning, gruppernas mångfald och gemensamma riktlinjer för personalen. Respondenterna reflekterar över jämställdhets- och likabehandlingsarbetet på väldigt olika nivåer.