How to increase engagement rate on Facebook and Instagram : Case study: Laurea University of Applied Sciences
Rautio, Maria (2022)
Rautio, Maria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204104858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204104858
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään, miten sitoutumisastetta voidaan lisätä Facebookissa ja Instagramissa Laurea ammattikorkeakoulun näkökulmasta. Sosiaalisen median markkinointi on kasvanut jatkuvasti, ja sen suosion kasvaessa tarjolla on luotettavampia mittareita ja tapoja analysoida sosiaalisen median strategian onnistumista. Tämän seurauksena sitoutumisesta on tullut arvostettu mittari ja konsepti, jonka avulla myös Laurea pyrkii parantamaan brändi-imagoaan ja yhteyttään tuleviin, nykyisiin ja aiempiin opiskelijoihin.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullista menetelmää hyödyntäen. Tutkimukseen haastateltiin kahdeksaa sosiaalisen median markkinoinnin ammattilaista suomalaisista markkinointitoimistoista. Muina lähteinä käytettiin artikkeleita, Laurean sosiaalisen median analytiikkaa ja kirjallisuutta.
Tutkimus sisältää teoreettista tietoa sosiaalisen median markkinoinnista, asiakaspolusta ja sitoutumisesta. Opinnäytetyössä esitellään sosiaalisen median markkinoinnin käyttöä ja hyötyjä sekä sitoutumisasteen kasvattamista. Lisäksi esitellään kolme asiakaspolkumallia ja käydään ne läpi Laurean näkökulmasta. Sopivinta asiakaspolkumallia ehdotetaan Laurean markkinointistrategiaan asiakaspolun ja sitoutuneisuuden parantamiseksi sosiaalisessa mediassa.
Lopuksi tuodaan esiin, että Laurean Facebook- ja Instagram -markkinointistrategiassa tulisi käyttää enemmän lyhyitä videosisältöjä, vuorovaikutuksellista viestintää sekä aitoja ja merkityksellisiä aiheita opiskelijoille. Lisäksi, opiskelijoiden lojaliteettia kasvattamalla voidaan lisätä sitoutumisastetta. Googlen See-Think-Do-Care -asiakaspolkumallin mukaisesti ehdotetaan ideoita ja toimia Laurean asiakaspolun parantamiseksi Facebookissa ja Instagramissa. Lyhyt ja hauska videosisältö, vuorovaikutuksellinen viestintä sekä interaktiivinen ja pelillinen sisältö ovat keskeisiä tekijöitä lojaliteetin saavuttamiseksi. This thesis researches how to increase engagement rate on Facebook and Instagram from the perspective of case company Laurea University of Applied Sciences. Social media marketing has been experiencing continuous growth and with the increase in its popularity, companies have begun to discover more reliable metrics and ways to analyse the success of their social media strategy. As a result, engagement has become a valued metric and concept that also Laurea aims to improve to strengthen their brand image and connection with future, current and previous students.
The research approach for this paper was qualitative. Eight social media marketing professionals from Finnish marketing agencies were interviewed as a primary source. Other data, such as journals, Laurea’s social media insights and literature were utilised as a secondary source.
The study covers theoretical information about social media marketing, customer journey and engagement. Insights about the use and benefits of social media marketing and increasing engagement are provided. In addition, three customer journey frameworks are presented and reflected from Laurea’s point of view. The most suitable model is recommended to implement in Laurea’s marketing strategy to improve both customer journey and engagement on social media.
To conclude the paper, it is stated that short video content, interaction, real and relevant topics for students as well as student advocacy should be emphasized in the Facebook and Instagram strategy of Laurea to succeed in increasing engagement rate. Google’s See-Think-Do-Care framework was applied to Laurea to propose ideas and actions on how to improve customer journey on Facebook and Instagram. Short and fun video content, two-way communication as well as interactive and gamified content are main crucial elements to achieve loyalty and advocacy.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullista menetelmää hyödyntäen. Tutkimukseen haastateltiin kahdeksaa sosiaalisen median markkinoinnin ammattilaista suomalaisista markkinointitoimistoista. Muina lähteinä käytettiin artikkeleita, Laurean sosiaalisen median analytiikkaa ja kirjallisuutta.
Tutkimus sisältää teoreettista tietoa sosiaalisen median markkinoinnista, asiakaspolusta ja sitoutumisesta. Opinnäytetyössä esitellään sosiaalisen median markkinoinnin käyttöä ja hyötyjä sekä sitoutumisasteen kasvattamista. Lisäksi esitellään kolme asiakaspolkumallia ja käydään ne läpi Laurean näkökulmasta. Sopivinta asiakaspolkumallia ehdotetaan Laurean markkinointistrategiaan asiakaspolun ja sitoutuneisuuden parantamiseksi sosiaalisessa mediassa.
Lopuksi tuodaan esiin, että Laurean Facebook- ja Instagram -markkinointistrategiassa tulisi käyttää enemmän lyhyitä videosisältöjä, vuorovaikutuksellista viestintää sekä aitoja ja merkityksellisiä aiheita opiskelijoille. Lisäksi, opiskelijoiden lojaliteettia kasvattamalla voidaan lisätä sitoutumisastetta. Googlen See-Think-Do-Care -asiakaspolkumallin mukaisesti ehdotetaan ideoita ja toimia Laurean asiakaspolun parantamiseksi Facebookissa ja Instagramissa. Lyhyt ja hauska videosisältö, vuorovaikutuksellinen viestintä sekä interaktiivinen ja pelillinen sisältö ovat keskeisiä tekijöitä lojaliteetin saavuttamiseksi.
The research approach for this paper was qualitative. Eight social media marketing professionals from Finnish marketing agencies were interviewed as a primary source. Other data, such as journals, Laurea’s social media insights and literature were utilised as a secondary source.
The study covers theoretical information about social media marketing, customer journey and engagement. Insights about the use and benefits of social media marketing and increasing engagement are provided. In addition, three customer journey frameworks are presented and reflected from Laurea’s point of view. The most suitable model is recommended to implement in Laurea’s marketing strategy to improve both customer journey and engagement on social media.
To conclude the paper, it is stated that short video content, interaction, real and relevant topics for students as well as student advocacy should be emphasized in the Facebook and Instagram strategy of Laurea to succeed in increasing engagement rate. Google’s See-Think-Do-Care framework was applied to Laurea to propose ideas and actions on how to improve customer journey on Facebook and Instagram. Short and fun video content, two-way communication as well as interactive and gamified content are main crucial elements to achieve loyalty and advocacy.