Onnistunut kotiutus - Asiakasohjauksen ja osaston yhteistyönä asiakkaan näkökulma huomioiden
Koponen, Saija (2022)
Koponen, Saija
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204104848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204104848
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin saadaan aikaan asiakkaan onnistunut, asiakaslähtöinen kotiutus terveyskeskussairaalan osastolta. Kotiutuksen onnistumisella on suuri merkitys asiakkaan kotona pärjäämiselle ja kuntoutumiselle. Samalla vältytään asiakkaan paluulta hoidon piiriin heti kotiutumisen jälkeen, kun asiakkaan kokonaistilanne on arvioitu, tarvittava tuki ja palvelut on järjestetty heti kotiutumisen alkuun. Tavoitteena oli myös parantaa hoitajien ja asiakasohjaajien välistä yhteistyötä ja luoda ymmärrystä toistensa rooleista kotiutusprosessissa.
Tutkimukseni oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, josta saatujentulosten pohjalta mallinnetaan onnistuneen kotiutuksen malli terveyskeskussairaalan ja asiakasohjauksen käyttöön. Opinnäytetyön aineiston keräsin kahden teemahaastattelun avulla. Haastatteluista saamani aineiston käsittelin aineistolähtöisen sisällönanalyysin tavoin. Tämän jälkeen pidettiin osaston ja asiakasohjauksen yhteinen työpaja, missä käytiin läpi analyysista nousseita asioita.
Tutkimustulosten mukaan kotiutuksissa oli käytössä jo paljon hyviä asioita, mutta esiin nousi myös onnistuneen kotiutuksen haasteita. Työpajatyöskentelyssä löydettiin yhdessä hyviä keinoja, joilla saatiin mallinnettua kotiutuksen toimintatapoja paremmiksi. Selkeästi molemmat tahot kaipasivat kotiutuksiin keskittynyttä henkilöä osastoille, joko kotiutushoitajaa tai asiakasohjaajaa. Tämä säästäisi molempien tahojen työaikaa, varsinkin työläämpien kotiutusten suhteen.
Tutkimukseni oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, josta saatujentulosten pohjalta mallinnetaan onnistuneen kotiutuksen malli terveyskeskussairaalan ja asiakasohjauksen käyttöön. Opinnäytetyön aineiston keräsin kahden teemahaastattelun avulla. Haastatteluista saamani aineiston käsittelin aineistolähtöisen sisällönanalyysin tavoin. Tämän jälkeen pidettiin osaston ja asiakasohjauksen yhteinen työpaja, missä käytiin läpi analyysista nousseita asioita.
Tutkimustulosten mukaan kotiutuksissa oli käytössä jo paljon hyviä asioita, mutta esiin nousi myös onnistuneen kotiutuksen haasteita. Työpajatyöskentelyssä löydettiin yhdessä hyviä keinoja, joilla saatiin mallinnettua kotiutuksen toimintatapoja paremmiksi. Selkeästi molemmat tahot kaipasivat kotiutuksiin keskittynyttä henkilöä osastoille, joko kotiutushoitajaa tai asiakasohjaajaa. Tämä säästäisi molempien tahojen työaikaa, varsinkin työläämpien kotiutusten suhteen.