Aloittavan verkkokaupan markkinointiteknologiat case Elemove Oy
Viitanen, Aki (2022)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Viitanen, Aki
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204084806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204084806
Tiivistelmä
Tässä työssä perehdyttiin digitaaliseen markkinointiin ilmiönä ja luotiin katsaus sen nykytilaan. Tutustuttiin digitaalisen markkinoinnin työkaluihin ja eri teknologioihin Scott Brinkerin luoman Marketing Technology Landscape viitekehyksen pohjalta. Scott Brinkerin luoma viitekehys kokoaa yhteen käytettävissä olevat digitaalisen markkinoinnin teknologiat. Tämän työn konkreettinen kontribuutio on valita case-yritys Elemove Oy:lle digitaalisen markkinoinnin työkalupakki ja tehdä jatkokehityssuunnitelma työkalupakin kehittämiseen. Luotu malli on sovellettavissa myös muille aloittaville verkkokaupoille.
Martech Stackillä kuvataan yrityksen käytössä olevia, digitaaliseen markkinointiin tarkoitettuja työkaluja. Jokainen yritys määrittää oman Martech Stackinsä, yrityksen tarpeet, tavoitteet ja budjetin huomioiden.
Työn tietoperusta avaa Scott Brinkerin Marketing Technology Landscape 2020 viitekehyksen, johon on listattu noin 8000 vuonna 2020 käytössä olevaa markkinointiteknologiaa. Teknologiat on jaettu 6 pääkategoriaan ja kymmeniin alakategorioihin, joista kaikista on kirjoitettu tähän työhön lyhyt kuvaus.
Työn empiirisessä osassa tutustuttiin case yritys Elemoveen ja sen markkinointitoimenpiteisiin. Tietoperustaan pohjautuen Elemovelle valittiin parhaiten soveltuvat digitaalisen markkinoinnin työkalut, kuvatiin niiden toiminta ja käyttötarkoitus.
Työn lopputuloksena Elemovelle syntyi viitekehykseen pohjautuva digitaalisen markkinoinnin työkalupakki Martech Stack, jonka jokaisen työkalun valinta on pystytty perustelemaan tietoperustassa esitetyllä tiedolla. Tietoperustan pohjalta Elemoven Martech Stackille luotiin myös jatkokehityssuunnitelma seuraavalle kahdelle vuodelle. Martech Stack yhdessä jatkokehityssuunnitelman kanssa, loivat pohjan Elemoven liiketoiminnassa käytettäville teknologioille ja digitaalisen markkinoinnin työkaluille.
Martech Stackillä kuvataan yrityksen käytössä olevia, digitaaliseen markkinointiin tarkoitettuja työkaluja. Jokainen yritys määrittää oman Martech Stackinsä, yrityksen tarpeet, tavoitteet ja budjetin huomioiden.
Työn tietoperusta avaa Scott Brinkerin Marketing Technology Landscape 2020 viitekehyksen, johon on listattu noin 8000 vuonna 2020 käytössä olevaa markkinointiteknologiaa. Teknologiat on jaettu 6 pääkategoriaan ja kymmeniin alakategorioihin, joista kaikista on kirjoitettu tähän työhön lyhyt kuvaus.
Työn empiirisessä osassa tutustuttiin case yritys Elemoveen ja sen markkinointitoimenpiteisiin. Tietoperustaan pohjautuen Elemovelle valittiin parhaiten soveltuvat digitaalisen markkinoinnin työkalut, kuvatiin niiden toiminta ja käyttötarkoitus.
Työn lopputuloksena Elemovelle syntyi viitekehykseen pohjautuva digitaalisen markkinoinnin työkalupakki Martech Stack, jonka jokaisen työkalun valinta on pystytty perustelemaan tietoperustassa esitetyllä tiedolla. Tietoperustan pohjalta Elemoven Martech Stackille luotiin myös jatkokehityssuunnitelma seuraavalle kahdelle vuodelle. Martech Stack yhdessä jatkokehityssuunnitelman kanssa, loivat pohjan Elemoven liiketoiminnassa käytettäville teknologioille ja digitaalisen markkinoinnin työkaluille.