Menetelmiä englannin kielen oppimiseen varhaiskasvatuksessa
Kulmala, Silja (2022)
Kulmala, Silja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204104840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204104840
Tiivistelmä
Lapsilla on herkkyyttä kielen oppimiselle, ja varhainen lapsuus on otollista aikaa oppia kieltä. Kieli on lapsille sekä oppimisen kohde että väline. Opinnäytetyössä tarkoituksena oli selvittää, millaisia menetelmiä englannin kielen oppimiseen on jo olemassa varhaiskasvatuksessa sekä haastattelujen avulla kartoittaa uusia menetelmiä varhaiskasvattajien käyttöön. Opinnäytetyön tavoitteena oli arvioida jo olemassa olevia menetelmiä, niiden toimivuutta sekä mahdollisten uusien menetelmien ja välineiden tarvetta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutki-musympäristönä oli pirkanmaalaisen englanninkielisen päiväkodin kolme eng-lanninkielistä ryhmää. Tutkimusaineisto kerättiin ryhmähaastatteluissa, joita oli yhteensä kolme.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että olemassa olevia toimivia menetelmiä vieraan kielen oppimiseen ja opettamiseen varhaiskasvattajilla on jo aika paljon. Menetelmiä käytettiin varhaiskasvattajien keskuudessa monipuolisesti, mutta erityisesti sekä sanojen ja fraasien toisto että positiivisen ilmapiirin luominen ja ylläpitäminen toimivat lapsien kanssa. Oppiminen myös yhdistettiin iloon. Sanallisen viestinnän lisäksi tärkeiksi ja toimiviksi kielen oppimisen menetelmiksi koettiin kuvallinen tuki. Ajan puute, resurssit, materiaalipula sekä yhteinen suunnitelmallisuus muiden ryhmien kanssa koettiin haasteiksi varhaiskasvattajien keskuudessa.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä voitiin todeta, että vieraan kielen oppimisen menetelmiä kannattaa käyttää monipuolisesti yhdistellen. Aikuisen roolin tärkeys korostui positiivisen ympäristön luomisessa. Tutkimusta voisi tulevaisuudessa kehittää lasten ja vanhempien haastatteluilla suhteessa heidän kokemuksiinsa vieraan kielen oppimisesta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutki-musympäristönä oli pirkanmaalaisen englanninkielisen päiväkodin kolme eng-lanninkielistä ryhmää. Tutkimusaineisto kerättiin ryhmähaastatteluissa, joita oli yhteensä kolme.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että olemassa olevia toimivia menetelmiä vieraan kielen oppimiseen ja opettamiseen varhaiskasvattajilla on jo aika paljon. Menetelmiä käytettiin varhaiskasvattajien keskuudessa monipuolisesti, mutta erityisesti sekä sanojen ja fraasien toisto että positiivisen ilmapiirin luominen ja ylläpitäminen toimivat lapsien kanssa. Oppiminen myös yhdistettiin iloon. Sanallisen viestinnän lisäksi tärkeiksi ja toimiviksi kielen oppimisen menetelmiksi koettiin kuvallinen tuki. Ajan puute, resurssit, materiaalipula sekä yhteinen suunnitelmallisuus muiden ryhmien kanssa koettiin haasteiksi varhaiskasvattajien keskuudessa.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä voitiin todeta, että vieraan kielen oppimisen menetelmiä kannattaa käyttää monipuolisesti yhdistellen. Aikuisen roolin tärkeys korostui positiivisen ympäristön luomisessa. Tutkimusta voisi tulevaisuudessa kehittää lasten ja vanhempien haastatteluilla suhteessa heidän kokemuksiinsa vieraan kielen oppimisesta.