Val av återvinnings tjänster inom mode :Z-generationen:
Kopra, Kasandra (2022)
Kopra, Kasandra
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204114890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204114890
Tiivistelmä
Detta examensarbete utreder hur Z-generationen återvinner sina begagnade kläder. Arbetet stöder sig på den nya pre-owned tjänst som lanserats av den tyska modebutiken Zalando Online. Den nya tjänsten är en affärsmöjlighet för mode i en cirkulär ekonomi där konsumenten kan sälja sina begagnade modeprodukter för ett Zalando-presentkort eller som alternativ kan Zalando skänka värdet av produkterna till välgörenhet om de så konsumenten önskar. Examensarbetet undersöker hur Z-generationen ser på möjligheterna som konsument i en cirkulär ekonomi. Studien genomfördes med hjälp av en kvalitativforskning. Som forskningsmetod används fokusgrupp intervjuar med respondenter från åldern 18–25 år som bor i Esbo. Undersökningen består av en semi strukturerad intervju. En intervjuguide användes vid intervjuarna samtidigt som oplanerade frågor frågades då diskussionen behövde detta. Resultatsvaren har sedan analyserats utifrån teoridelen, som består av teorier angående cirkulärekonomi, gröntvätt samt konsumentbeteende vid köp av tjänster. I resultatrapporten kombineras respondenternas uppfattningar och attityder med ovan nämnda teorier. Resultaten på undersökningen tyder på att Z-generationen är kritiska för ändamål som företag har. Z-generationen är fundersamma om företag verkligen är gröna och att nya tjänster som uppstår när världen går mot en cirkulärekonomi är såpas bra som de får det att låta. Nya tjänster som denna måste vara transparenta och pålitliga så att konsumenterna är redo att prova dem.