Verkkokauppastrategia vähittäiskaupan alan yritykselle
Kuntola, Satu (2022)
Kuntola, Satu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204114887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204114887
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona vähittäiskaupan alan yritykselle. Toimeksiantajayrityksellä on tavaratalomyymälä. Yritys haluaa kasvattaa liikevaihtoaan, asiakaskuntaansa, ja parantaa tunnettuuttaan verkkokaupan avulla, ja verkkokaupan perustaminen on yrityksessä vasta pohdinta-asteella. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia perustettavalle verkkokaupalle kilpailustrategia ja toteutussuunnitelma, joka toimii perehdytysoppaana toimeksiantajalle ja sen yhteistyökumppaneille verkkokaupan toteutuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli etsiä teoriatiedon ja tutkimuksen avulla perustettavalle verkkokaupalle kilpailuedut, joilla se erottuu kilpailijoistaan, ja tehdä niihin pohjautuva konkreettinen toteutussuunnitelma.
Opinnäytetyössä paneudutaan ensin teorian avulla kilpailustrategian ja verkkokaupan rakentamiseen. Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin toimeksiantajayrityksen toimitusjohtajan ja verkkoliiketoiminnan asiantuntijan haastatteluja, toimeksiantajasta tehtyä TOWS-matriisia ja viiden kilpailijan verkkokaupasta tehtyjä SWOT-analyysejä. Tutkimuksilla selvitettiin yrityksen nykytilaa ja tulevaisuuden mahdollisuuksia, verkkokaupan markkinointia, asiakaspalvelua ja digitaalista asiakaskokemusta, sekä analysoitiin kilpailijoiden verkkokauppojen vahvuuksia, heikkouksia, uhkia ja mahdollisuuksia.
Opinnäytetyön tuotoksena laadittiin teorian ja tutkimustiedon pohjalta kilpailustrategia ja toteutussuunnitelma verkkokaupalle. Kilpailustrategian tuloksena löydettiin kilpailuedut, joiden avulla toimeksiantajan perustettavan verkkokaupan kannattaa lähteä kilpailemaan toimialalla. Toteutussuunnitelman tärkeimpinä tuotoksina laadittiin verkkokaupan aloittamis- ja rakentamissuunnitelma, henkilöstöresurssisuunnitelma ja markkinointisuunnitelma. Tutkimuksen tuloksina selvisi, että erinomainen asiakaskokemus on verkkokaupan kestävä kilpailuetu, jonka pohjalle verkkokauppa kannattaa rakentaa. Erinomaisen asiakaskokemuksen rakentamiseen tarvitaan erilaisia asiakaspalvelumuotoja ja vuoropuhelua asiakkaiden kanssa. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus on salattu.
Opinnäytetyössä paneudutaan ensin teorian avulla kilpailustrategian ja verkkokaupan rakentamiseen. Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin toimeksiantajayrityksen toimitusjohtajan ja verkkoliiketoiminnan asiantuntijan haastatteluja, toimeksiantajasta tehtyä TOWS-matriisia ja viiden kilpailijan verkkokaupasta tehtyjä SWOT-analyysejä. Tutkimuksilla selvitettiin yrityksen nykytilaa ja tulevaisuuden mahdollisuuksia, verkkokaupan markkinointia, asiakaspalvelua ja digitaalista asiakaskokemusta, sekä analysoitiin kilpailijoiden verkkokauppojen vahvuuksia, heikkouksia, uhkia ja mahdollisuuksia.
Opinnäytetyön tuotoksena laadittiin teorian ja tutkimustiedon pohjalta kilpailustrategia ja toteutussuunnitelma verkkokaupalle. Kilpailustrategian tuloksena löydettiin kilpailuedut, joiden avulla toimeksiantajan perustettavan verkkokaupan kannattaa lähteä kilpailemaan toimialalla. Toteutussuunnitelman tärkeimpinä tuotoksina laadittiin verkkokaupan aloittamis- ja rakentamissuunnitelma, henkilöstöresurssisuunnitelma ja markkinointisuunnitelma. Tutkimuksen tuloksina selvisi, että erinomainen asiakaskokemus on verkkokaupan kestävä kilpailuetu, jonka pohjalle verkkokauppa kannattaa rakentaa. Erinomaisen asiakaskokemuksen rakentamiseen tarvitaan erilaisia asiakaspalvelumuotoja ja vuoropuhelua asiakkaiden kanssa. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus on salattu.