Haaga-Helian avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kokemuksia opiskelusta
Aura, Pirjo (2022)
Aura, Pirjo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204114909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204114909
Tiivistelmä
Opetus- ja kulttuuriministeriön hallitusohjelmassa on linjattu parlamentaarinen jatkuvan oppimisen uudistus, jossa painotetaan työikäisten osaamisen kehittämistä. Uudistuksen tavoitteena on vastata osaamistarpeisiin, jotka johtuvat työelämän muutoksista, kuten väestön ikääntyminen, digitalisaatio, työn muutos ja murros. Työikäisten osaamista kehittämällä tuetaan hyvää työllisyyskehitystä, julkisen talouden tasapainoa, yritysten tuottavuutta sekä kilpailukykyä ja mielekkäitä työuria. Jatkuva oppiminen on ilmiö, jolla vastataan useisiin eri tarpeisiin niin yhteiskunnan, yritysten kuin yksilöiden osalta.
Avoin ammattikorkeakoulu on jatkuvan oppimisen väylä, joka tarjoaa opintoja ja ratkaisuja osaajapulaan. Avoimen ammattikorkeakoulun kehitys on ollut nousujohteista viime vuodet. Haaga-Helia strategiassa jatkuvan oppiminen ja ohjauksen innovatiiviset ratkaisut ovat yksi osastrategioista. Ammattikorkeakoulun rahoitusmallin muutokset ja painotukset suosivat avoimen ammattikorkeakoulun kehittämistä ja kasvattamista edelleen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Haaga-Helian avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden opiskelukokemuksia. Laadullisin tutkimusmenetelmin tavoitettiin kyselyllä 195 opiskelijaa ja haastattelulla yhdeksän opiskelijaa. Lisäksi menetelmänä oli havainnointi, johon sisältyy oma kokemus avoimen opiskelijana ja myöhemmin työntekijänä avoimen ammattikorkeakoulun kehittämisverkostossa ja sisäisissä palavereissa. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Haaga-Helian avoin ammattikorkeakoulu.
Tutkimuksesta saadun tiedon perusteella syntyi ymmärrys yhteiskunnallisesta tarpeesta, korkeakoulun kehittämistarpeesta ja opiskelijan näkökulmasta, millaisia opintoja ja palveluita kannattaisi tarjota eri elämänvaiheissa oleville jatkuville oppijoille.
Avoin ammattikorkeakoulu on jatkuvan oppimisen väylä, joka tarjoaa opintoja ja ratkaisuja osaajapulaan. Avoimen ammattikorkeakoulun kehitys on ollut nousujohteista viime vuodet. Haaga-Helia strategiassa jatkuvan oppiminen ja ohjauksen innovatiiviset ratkaisut ovat yksi osastrategioista. Ammattikorkeakoulun rahoitusmallin muutokset ja painotukset suosivat avoimen ammattikorkeakoulun kehittämistä ja kasvattamista edelleen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Haaga-Helian avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden opiskelukokemuksia. Laadullisin tutkimusmenetelmin tavoitettiin kyselyllä 195 opiskelijaa ja haastattelulla yhdeksän opiskelijaa. Lisäksi menetelmänä oli havainnointi, johon sisältyy oma kokemus avoimen opiskelijana ja myöhemmin työntekijänä avoimen ammattikorkeakoulun kehittämisverkostossa ja sisäisissä palavereissa. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Haaga-Helian avoin ammattikorkeakoulu.
Tutkimuksesta saadun tiedon perusteella syntyi ymmärrys yhteiskunnallisesta tarpeesta, korkeakoulun kehittämistarpeesta ja opiskelijan näkökulmasta, millaisia opintoja ja palveluita kannattaisi tarjota eri elämänvaiheissa oleville jatkuville oppijoille.