Rap-artisti Tiia Karoliinan brändi sosiaalisessa mediassa : esimerkkinä Instagram ja TikTok
Meriläinen, Tiia (2022)
Meriläinen, Tiia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204114903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204114903
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö syntyi tarpeesta rakentaa rap-artisti Tiia Karoliinalle toimiva brändi sosiaalisessa mediassa. Tiia Karoliina toimi opinnäytetyön toimeksiantajana ja tekijänä, joten opinnäytetyö oli vahvasti sidottuna arjen työhön ja sen kehittämiseen. Artistin tärkeimmät sosiaalisen median kanavat ovat Instagram ja TikTok, jotka toimivat tämän opinnäytetyön tarkastelun pohjina. Artisti Tiia Karoliinan sosiaalinen media oli brändin kannalta epäselvä ja näkyvyys pientä. Tiia Karoliina koki tärkeäksi selkeyttää ja yhdenmukaistaa sosiaalisen median sisältöjä. Työn tavoitteena oli kehittää artisti Tiia Karoliinalle toimiva, näkyvä, visuaalinen, selkeä ja yhdenmukainen brändi sosiaaliseen mediaan.
Opinnäytetyö tehtiin toimintatutkimuksena sen työelämälähtöisyyden ja käytännöllisyyden takia. Kehittämistehtävänä oli luoda arkea palveleva brändäyksen porrasmalli. Työssä havainnointiin Tiia Karoliinan sosiaalista mediaa brändin näkökulmasta ja materiaalia analysoitiin eri ryhmiin. Nämä ryhmät muodostivat brändäyksen porrasmallin, joka toimii brändäyksen apuna sosiaalisessa mediassa. Porrasmalli vastaa opinnäytetyön tavoitteeseen ja kehittämistehtävään. Brändäyksen porrasmalli on tekijän itse luoma, ja se nivoutuu yhteen artistin työn kanssa.
Brändäyksen porrasmallin osia kokeiltiin käytännössä tämän opinnäytetyön prosessin aikana. Opinnäytetyön rakentaminen alkoi kesällä 2021, ja porrasmallia kokeiltiin syksyllä 2021 ja alkuvuodesta 2022. Malli toimi käytännössä toivotulla tavalla tuoden lisää selkeyttä, visuaalisuutta, näkyvyyttä ja yhdenmukaisuutta artisti Tiia Karoliinan sosiaalisen median tileille. Positiiviset muutokset brändissä näkyivät sosiaalisen median tilastoissa ja havainnoimalla seuraajien vuorovaikutusta. Tiia Karoliina sai uusia seuraajia ja julkaisujen näyttökerrat lisääntyivät testijakson aikana.
Opinnäytetyö tehtiin toimintatutkimuksena sen työelämälähtöisyyden ja käytännöllisyyden takia. Kehittämistehtävänä oli luoda arkea palveleva brändäyksen porrasmalli. Työssä havainnointiin Tiia Karoliinan sosiaalista mediaa brändin näkökulmasta ja materiaalia analysoitiin eri ryhmiin. Nämä ryhmät muodostivat brändäyksen porrasmallin, joka toimii brändäyksen apuna sosiaalisessa mediassa. Porrasmalli vastaa opinnäytetyön tavoitteeseen ja kehittämistehtävään. Brändäyksen porrasmalli on tekijän itse luoma, ja se nivoutuu yhteen artistin työn kanssa.
Brändäyksen porrasmallin osia kokeiltiin käytännössä tämän opinnäytetyön prosessin aikana. Opinnäytetyön rakentaminen alkoi kesällä 2021, ja porrasmallia kokeiltiin syksyllä 2021 ja alkuvuodesta 2022. Malli toimi käytännössä toivotulla tavalla tuoden lisää selkeyttä, visuaalisuutta, näkyvyyttä ja yhdenmukaisuutta artisti Tiia Karoliinan sosiaalisen median tileille. Positiiviset muutokset brändissä näkyivät sosiaalisen median tilastoissa ja havainnoimalla seuraajien vuorovaikutusta. Tiia Karoliina sai uusia seuraajia ja julkaisujen näyttökerrat lisääntyivät testijakson aikana.