Opas moniaistillisiin elämyksiin Dark Tourism -matkakohteissa
Miettinen, Kiia (2022)
Miettinen, Kiia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204114914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204114914
Tiivistelmä
Dark tourism eli synkkä matkailu on kasvava matkailuilmiö, jonka kehittivät John Lennon ja Malcom Foley jo vuonna 1996. Dark tourism -matkailumuodolla viitataan matkustamiseen sellaisiin kohteisiin, jotka voidaan yhdistää kuoleman kanssa. Dark tourism matkakohteet vaihtelevat viihdyttävistä kauhutaloista kuuluisiin hautapaikkoihin, kuolemanleireihin ja paikkoihin, joissa kärsimys ja kuolema ovat olleet läsnä. Dark tourism- matkailijat kohtaavat monia erilaisia tunteita kohteissa sekä tällöin motiivit dark tourism -kohteisiin matkailussa ovat monitasoisia. Motiivit vaihtelevat henkilökohtaisista syistä sosiaalisten tilanteiden muuttujiin, kuten uteliaisuuteen, sekä lapsuuden ajan unelmiin ja pelkoihin, kuten kuolemanpelkoon.
Tämän produktityyppisen opinnäytetyön tavoitteena on luoda kompakti ja käyttäjäystävällinen moniaistillisesti rikkaisiin dark tourism -kohteisiin keskittyvä digitaalinen matkaopas. Opas sisältää seitsemän Euroopan aistikokemuksellisesti rikasta matkakohdetta, joiden valinnassa hyödynnettiin luotuja asiakasprofiileja. Matkaoppaan online-linkkiä tarjotaan julkaistavaksi matkailuaiheisille sivustoille sekä blogeihin. Produktin tulokset ovat hyödyllisiä omatoimimatkailijoiden lisäksi muille toimijoille, kuten matkapalveluiden tarjoajille.
Tämä opinnäytetyö koostuu sekä teoria- että produktiosuudesta, jonka tietoperustan viitekehyksessä syvennytään dark tourismin lisäksi elämysmatkailuun, sekä erityisesti moniaistillisuuteen. Elämys voidaan määritellä positiivisena, henkilökohtaisena kokemuksena, tuottaen parhaimmillaan henkilökohtaisen muutoksen yksilössä. Moniaistisuus rakentuu viiden eri ihmisaistin kokonaisuudesta, jotka muodostavat aistirikkaan elämyksen.
Työssä tietoa johdetaan kirjallisuuskatsauksen eli desktop studyn sekä sisällönanalyysin avulla. Asiakasprofiilien avulla havainnollistetaan potentiaalisen asiakkaan kiinnostusta ja motivaatiota vierailla moniaistillisesti rikkaissa dark tourism -kohteissa. Niiden avulla saadaan viitekehys siitä, kenelle kohteita etsitään.
Matkaopas esittelee Euroopan dark tourism -matkakohteita elämyksellisestä näkökulmasta luomalla uudenlaisen perspektiivin kohteille. Koska dark tourism kohteita ympäröi myös eettiset kysymykset vastuullisuudesta, aiheeseen liittyvät seikat otettiin huomioon produktin tavoitteita sekä opasta luodessa.
Tämän produktityyppisen opinnäytetyön tavoitteena on luoda kompakti ja käyttäjäystävällinen moniaistillisesti rikkaisiin dark tourism -kohteisiin keskittyvä digitaalinen matkaopas. Opas sisältää seitsemän Euroopan aistikokemuksellisesti rikasta matkakohdetta, joiden valinnassa hyödynnettiin luotuja asiakasprofiileja. Matkaoppaan online-linkkiä tarjotaan julkaistavaksi matkailuaiheisille sivustoille sekä blogeihin. Produktin tulokset ovat hyödyllisiä omatoimimatkailijoiden lisäksi muille toimijoille, kuten matkapalveluiden tarjoajille.
Tämä opinnäytetyö koostuu sekä teoria- että produktiosuudesta, jonka tietoperustan viitekehyksessä syvennytään dark tourismin lisäksi elämysmatkailuun, sekä erityisesti moniaistillisuuteen. Elämys voidaan määritellä positiivisena, henkilökohtaisena kokemuksena, tuottaen parhaimmillaan henkilökohtaisen muutoksen yksilössä. Moniaistisuus rakentuu viiden eri ihmisaistin kokonaisuudesta, jotka muodostavat aistirikkaan elämyksen.
Työssä tietoa johdetaan kirjallisuuskatsauksen eli desktop studyn sekä sisällönanalyysin avulla. Asiakasprofiilien avulla havainnollistetaan potentiaalisen asiakkaan kiinnostusta ja motivaatiota vierailla moniaistillisesti rikkaissa dark tourism -kohteissa. Niiden avulla saadaan viitekehys siitä, kenelle kohteita etsitään.
Matkaopas esittelee Euroopan dark tourism -matkakohteita elämyksellisestä näkökulmasta luomalla uudenlaisen perspektiivin kohteille. Koska dark tourism kohteita ympäröi myös eettiset kysymykset vastuullisuudesta, aiheeseen liittyvät seikat otettiin huomioon produktin tavoitteita sekä opasta luodessa.