Markkinointisuunnitelma festivaalitapahtumalle
Pihlajamäki, Johanna (2022)
Pihlajamäki, Johanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204114939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204114939
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee markkinointisuunnitelman tekoa. Työn toimeksiantajana toimi Suomenselän Jauhemaalaus Oy. Tarkoituksena oli laatia uudelle musiikkifestivaalille markkinointisuunnitelma, jonka on tavoitteena lisätä tunnettavuutta ja tietoisuutta festivaalitapahtumalle. Suomenselän Jauhemaalaus Oy järjestää festivaalin ensimmäistä kertaa vuonna 2023.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta: teoreettisesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoreettisessa viitekehyksessä on ensin käsitelty lähtökohta-analyyseja, SWOT-analyysi yhteenvetona ja benchmarkingia, johon esimerkkinä käytetty Karjurock-festivaalitapahtumaa. Seuraavaksi on käsitelty markkinointisuunnittelua ja markkinointiviestintää, erityisesti digitaalisen markkinoinnin viestintää. Toiminnallisessa osuudessa teoreettinen viitekehys on tuotu käytäntöön kohderyhmä huomioiden.
Kohderyhmäksi työlle valikoitui 25-30-vuotiaat lähialueiden asukkaat ja mökkiläiset. Markkinointisuunnitelmaan pyrittiin teorian pohjalta löytämään ne kanavat, tavoitteet ja toimet, sekä mittarit, jotka tukevat tapahtumaa ja ovat helposti käytettävissä. Tuotoksena on markkinointisuunnitelma Visu-festareille ja tämän pohjalta laadittu työkalu markkinointia tukemaan, jota toimeksiantaja pystyy hyödyntämään tapahtumissa myös tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta: teoreettisesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoreettisessa viitekehyksessä on ensin käsitelty lähtökohta-analyyseja, SWOT-analyysi yhteenvetona ja benchmarkingia, johon esimerkkinä käytetty Karjurock-festivaalitapahtumaa. Seuraavaksi on käsitelty markkinointisuunnittelua ja markkinointiviestintää, erityisesti digitaalisen markkinoinnin viestintää. Toiminnallisessa osuudessa teoreettinen viitekehys on tuotu käytäntöön kohderyhmä huomioiden.
Kohderyhmäksi työlle valikoitui 25-30-vuotiaat lähialueiden asukkaat ja mökkiläiset. Markkinointisuunnitelmaan pyrittiin teorian pohjalta löytämään ne kanavat, tavoitteet ja toimet, sekä mittarit, jotka tukevat tapahtumaa ja ovat helposti käytettävissä. Tuotoksena on markkinointisuunnitelma Visu-festareille ja tämän pohjalta laadittu työkalu markkinointia tukemaan, jota toimeksiantaja pystyy hyödyntämään tapahtumissa myös tulevaisuudessa.