Keskustelukulttuurin kehittäminen työeläkevakuutusyhtiössä
Pyysing, Mia (2022)
Pyysing, Mia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204124954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204124954
Tiivistelmä
Tämä tutkimuksellinen opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Keskinäiselle työeläkevakuutusyhtiö Varmalle, joka on Suomessa tehtävän työn eläkevakuuttaja. Varma tarjoaa palveluita yksityisille yrittäjille sekä työnantajille eläkevakuuttamisen sekä työkyvyttömyysriskinhallinnan parissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Varman keskustelukulttuurin nykytilaa ja etsiä taustatietoa henkilöstöltä kehittämiskohteiden fokusointiin. Työ oli ajankohtainen, sillä pandemia on muuttanut työn tekemisen tapoja ja keskustelun ylläpitämiseen kaivattiin uusia keinoja.
Opinnäytetyön tietoperusta perustuu vahvasti dialogiin ja dialogin käsitteeseen. Dialogiset keskustelut ovat merkityksellisiä keskustelukulttuurin kehittämisessä ja tästä syystä käsitteeseen perehtyminen oli tutkimuksen onnistumisen kannalta välttämätöntä. Tietoperustassa perehdytään lisäksi organisaatiokulttuuriin ja sen merkitykseen yritysten toiminnassa. Viimeisissä alaluvuissa avataan Varman organisaatiokulttuuria ja sen kehitystä sekä tarkastellaan pandemian vaikutusta työn tekemisen tapoihin. Luotettavuuden lisäämiseksi tietoperustassa on käytetty laajasti lähdekirjallisuutta tukemaan tutkimuksesta löytyneitä tuloksia.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena. Työn tutkimusmenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu. Opinnäytetyön tutkimusaineistona käytettiin Varmassa syksyllä 2021 tehdyn pulssikyselyn tuloksia, joiden pohjalta haastattelun teemat luotiin. Teemoja olivat aika ja tila keskustelulle, esihenkiön rooli sekä palautekulttuuri. Haastatteluihin osallistui yhdeksän varmalaista eri osastoilta ja haastattelut toteutettiin pienryhmissä. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Varman henkilöstö, sillä tutkimuksessa tutkittiin yhtiön sisäistä keskustelukulttuuria.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että keskustelukulttuurin tila Varmassa oli haastatteluhetkellä pääosin hyvä. Haastateltavat kokivat dialogisia keskusteluja käytävän lähtökohtaisesti pienissä ryhmissä ja tiimien sisällä. Kasvotusten kohtaamisia sekä osastorajojen yli tapahtuvaa keskustelua kaivattiin selkeästi enemmän. Palautekulttuurin koettiin kehittyneen viime vuosien aikana ja kehitystä tapahtuneen koko talon tasolla. Positiivista palautetta koettiin saatavan riittävästi. Rakentavan palautteen antamiseen kaivattiin vielä tukea ja sitä olisi hyvä harjoitella.
Opinnäytetyön tietoperusta perustuu vahvasti dialogiin ja dialogin käsitteeseen. Dialogiset keskustelut ovat merkityksellisiä keskustelukulttuurin kehittämisessä ja tästä syystä käsitteeseen perehtyminen oli tutkimuksen onnistumisen kannalta välttämätöntä. Tietoperustassa perehdytään lisäksi organisaatiokulttuuriin ja sen merkitykseen yritysten toiminnassa. Viimeisissä alaluvuissa avataan Varman organisaatiokulttuuria ja sen kehitystä sekä tarkastellaan pandemian vaikutusta työn tekemisen tapoihin. Luotettavuuden lisäämiseksi tietoperustassa on käytetty laajasti lähdekirjallisuutta tukemaan tutkimuksesta löytyneitä tuloksia.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena. Työn tutkimusmenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu. Opinnäytetyön tutkimusaineistona käytettiin Varmassa syksyllä 2021 tehdyn pulssikyselyn tuloksia, joiden pohjalta haastattelun teemat luotiin. Teemoja olivat aika ja tila keskustelulle, esihenkiön rooli sekä palautekulttuuri. Haastatteluihin osallistui yhdeksän varmalaista eri osastoilta ja haastattelut toteutettiin pienryhmissä. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Varman henkilöstö, sillä tutkimuksessa tutkittiin yhtiön sisäistä keskustelukulttuuria.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että keskustelukulttuurin tila Varmassa oli haastatteluhetkellä pääosin hyvä. Haastateltavat kokivat dialogisia keskusteluja käytävän lähtökohtaisesti pienissä ryhmissä ja tiimien sisällä. Kasvotusten kohtaamisia sekä osastorajojen yli tapahtuvaa keskustelua kaivattiin selkeästi enemmän. Palautekulttuurin koettiin kehittyneen viime vuosien aikana ja kehitystä tapahtuneen koko talon tasolla. Positiivista palautetta koettiin saatavan riittävästi. Rakentavan palautteen antamiseen kaivattiin vielä tukea ja sitä olisi hyvä harjoitella.