ADHD-oppilas soittotunnilla
Liimatainen, Emilia; Kauhanen, Elina (2022)
Liimatainen, Emilia
Kauhanen, Elina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204124978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204124978
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, miten ADHD ilmenee soittotunnilla, miten se tulisi ottaa huomioon ja
voiko ADHD:stä olla hyötyä soitonopiskelussa. Tavoitteena oli lisätä tietoisuutta ADHD:stä ja sen vaikutuksesta oppimiseen. Lisäksi tarkoituksena oli vähentää ennakkoluuloja ADHD-oppilasta kohtaan ja tuoda
ADHD:n positiivisia puolia esille. Tutkimus voi toimia apuna ADHD-oppilaita opettaville instrumenttiopettajille.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä ja haastattelua. Tutkimukseen osallistui viisi instrumenttiopettajaa ja kaksi ADHD-diagnoosin saanutta soitonopiskelijaa. Instrumenttiopettajat valittiin haastatteluun esikyselyn perusteella, jossa kartoitettiin opettajien kokemus ADHD-oppilaiden opettamisesta. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysia.
Tutkimustulokset osoittivat, että musiikkipedagogit ja soitonopiskelijat kokivat ADHD-oireiden tuovan haasteita ja hyötyjä sekä soitonopetukseen että opiskeluun. ADHD-oireiden tuomat haasteet näkyivät eniten
keskittymisvaikeutena. Keskittymisvaikeus näkyi muun muassa ohjeiden unohteluna, keskittymisen heikentymisenä ja omiin ajatuksiin uppoutumisena. ADHD koettiin vaikuttavan myös positiivisesti soitonopiskeluun. Tutkimuksen mukaan ADHD:hen liittyviä positiivisia ominaisuuksia ovat energisyys, luovuus, kekseliäisyys, uteliaisuus ja tehokkuus. Positiiviset vaikutukset näkyivät erityisesti silloin, jos oppilaalta löytyi intoa ja
kiinnostusta soittamiseen. Tutkimuksesta selvisi, että ADHD-oppilaan opetuksessa opettajan on tärkeää
osata havainnoida, mitä oppilas tarvitsee sekä selvittää, millaiset opetustavat toimivat oppilaalle parhaiten.
Opettajan kannattaa ottaa oppilas mukaan opetuksen suunnitteluun, sillä se auttaa opettajaa paremmin
ymmärtämään oppilaan ADHD-oirekuvaa sekä löytämään oppilaalle sopivat opetusmenetelmät. Tunnin rakenne, opetuksen monipuolinen sisältö, rakentavan ja positiivisen palautteen tärkeys sekä oppimisympäristö nousivat tärkeiksi teemoiksi ADHD-oppilaan opetuksen suunnittelussa ja sen toteuttamisessa.
Johtopäätöksenä tutkimuksesta voitiin todeta, että ADHD-oppilaan opettaminen haastaa opettajaa. ADHD-oppilaan kohdalla opettajan täytyy kiinnittää huomiota monipuolisiin opetusmenetelmiin, oppimisympäris-
töön ja palautteen antamiseen. Tutkimuksesta voitiin myös todeta, että oppilaan lämminhenkinen kohtaaminen on äärimmäisen tärkeä. Opettajan tulisi ottaa selvää oppilaan diagnoosistaan ymmärtääkseen häntä
paremmin. Opettajan ei myöskään tulisi vähätellä diagnoosia vaan olla aidosti kiinnostunut oppilaasta ja
hänen diagnoosistaan. Tutkimus myös osoitti, että opettaja voi kokea ajoittain epäonnistumista ja riittämättömyyden tunnetta opetuksessaan. Opettajan tulisikin tehdä parhaansa oppilaan kohdalla ja samalla
muistaa armollisuus itseään kohtaan. The purpose of the research was to study how ADHD appears during music lessons, how it should be taken
into consideration and could ADHD be useful when studying music. The goal was to raise awareness about
ADHD and its effect on learning. In addition, the purpose was to reduce preconceptions towards students
with ADHD and introduce positive sides of ADHD.
The study had a qualitative research approach. Research method was inquiry and interview. There were
five music educators and two ADHD-diagnosed music students who participated to research. All interviews
were transcribed and analysed using content analysis.
The results of the study showed that teachers and students felt that the symptoms of ADHD brought challenges and benefits to both teaching and studying. Challenges of ADHD were most evident in difficulty con-
centrating. The difficulty concentrating showed as forgetting instructions, impaired concentration and immersion in one’s own thoughts. ADHD was also found to have a positive effect on learning. According to the
study, the positive qualities associated with ADHD include energy, creativity, ingenuity, curiosity and efficiency. The positive effects were especially evident if the student found enthusiasm and interest in playing.
The study revealed that in teaching the ADHD student, it is important for the teacher to be able to observe
what the student needs and find out which teaching methods work best for the student. The teacher
should involve the student in the planning of the teaching, because it will help the teacher to better under-
stand the student with ADHD and to find suitable teaching methods for the student. The structure of the
lesson, the diverse content of the teaching, the importance of constructive and positive feedback and the
learning environment became important themes in planning and implementing the teaching of the ADHD
student.
In conclusion about the research, music students with ADHD were challenged to teacher. The teacher must
take notice of many-sided teaching methods, learning environments and feedbacks. A warm-hearted encounter with the students is very important. The teacher should find out about student’s diagnosis to understand students. The teacher shouldn’t underestimate the diagnosis of ADHD but be genuinely interested
in students and their diagnosis. The results of the study also showed that the teacher may experience failure and feeling of inadequacy as a teacher. The teacher should do her best and remember mercy on yourself.
voiko ADHD:stä olla hyötyä soitonopiskelussa. Tavoitteena oli lisätä tietoisuutta ADHD:stä ja sen vaikutuksesta oppimiseen. Lisäksi tarkoituksena oli vähentää ennakkoluuloja ADHD-oppilasta kohtaan ja tuoda
ADHD:n positiivisia puolia esille. Tutkimus voi toimia apuna ADHD-oppilaita opettaville instrumenttiopettajille.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä ja haastattelua. Tutkimukseen osallistui viisi instrumenttiopettajaa ja kaksi ADHD-diagnoosin saanutta soitonopiskelijaa. Instrumenttiopettajat valittiin haastatteluun esikyselyn perusteella, jossa kartoitettiin opettajien kokemus ADHD-oppilaiden opettamisesta. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysia.
Tutkimustulokset osoittivat, että musiikkipedagogit ja soitonopiskelijat kokivat ADHD-oireiden tuovan haasteita ja hyötyjä sekä soitonopetukseen että opiskeluun. ADHD-oireiden tuomat haasteet näkyivät eniten
keskittymisvaikeutena. Keskittymisvaikeus näkyi muun muassa ohjeiden unohteluna, keskittymisen heikentymisenä ja omiin ajatuksiin uppoutumisena. ADHD koettiin vaikuttavan myös positiivisesti soitonopiskeluun. Tutkimuksen mukaan ADHD:hen liittyviä positiivisia ominaisuuksia ovat energisyys, luovuus, kekseliäisyys, uteliaisuus ja tehokkuus. Positiiviset vaikutukset näkyivät erityisesti silloin, jos oppilaalta löytyi intoa ja
kiinnostusta soittamiseen. Tutkimuksesta selvisi, että ADHD-oppilaan opetuksessa opettajan on tärkeää
osata havainnoida, mitä oppilas tarvitsee sekä selvittää, millaiset opetustavat toimivat oppilaalle parhaiten.
Opettajan kannattaa ottaa oppilas mukaan opetuksen suunnitteluun, sillä se auttaa opettajaa paremmin
ymmärtämään oppilaan ADHD-oirekuvaa sekä löytämään oppilaalle sopivat opetusmenetelmät. Tunnin rakenne, opetuksen monipuolinen sisältö, rakentavan ja positiivisen palautteen tärkeys sekä oppimisympäristö nousivat tärkeiksi teemoiksi ADHD-oppilaan opetuksen suunnittelussa ja sen toteuttamisessa.
Johtopäätöksenä tutkimuksesta voitiin todeta, että ADHD-oppilaan opettaminen haastaa opettajaa. ADHD-oppilaan kohdalla opettajan täytyy kiinnittää huomiota monipuolisiin opetusmenetelmiin, oppimisympäris-
töön ja palautteen antamiseen. Tutkimuksesta voitiin myös todeta, että oppilaan lämminhenkinen kohtaaminen on äärimmäisen tärkeä. Opettajan tulisi ottaa selvää oppilaan diagnoosistaan ymmärtääkseen häntä
paremmin. Opettajan ei myöskään tulisi vähätellä diagnoosia vaan olla aidosti kiinnostunut oppilaasta ja
hänen diagnoosistaan. Tutkimus myös osoitti, että opettaja voi kokea ajoittain epäonnistumista ja riittämättömyyden tunnetta opetuksessaan. Opettajan tulisikin tehdä parhaansa oppilaan kohdalla ja samalla
muistaa armollisuus itseään kohtaan.
into consideration and could ADHD be useful when studying music. The goal was to raise awareness about
ADHD and its effect on learning. In addition, the purpose was to reduce preconceptions towards students
with ADHD and introduce positive sides of ADHD.
The study had a qualitative research approach. Research method was inquiry and interview. There were
five music educators and two ADHD-diagnosed music students who participated to research. All interviews
were transcribed and analysed using content analysis.
The results of the study showed that teachers and students felt that the symptoms of ADHD brought challenges and benefits to both teaching and studying. Challenges of ADHD were most evident in difficulty con-
centrating. The difficulty concentrating showed as forgetting instructions, impaired concentration and immersion in one’s own thoughts. ADHD was also found to have a positive effect on learning. According to the
study, the positive qualities associated with ADHD include energy, creativity, ingenuity, curiosity and efficiency. The positive effects were especially evident if the student found enthusiasm and interest in playing.
The study revealed that in teaching the ADHD student, it is important for the teacher to be able to observe
what the student needs and find out which teaching methods work best for the student. The teacher
should involve the student in the planning of the teaching, because it will help the teacher to better under-
stand the student with ADHD and to find suitable teaching methods for the student. The structure of the
lesson, the diverse content of the teaching, the importance of constructive and positive feedback and the
learning environment became important themes in planning and implementing the teaching of the ADHD
student.
In conclusion about the research, music students with ADHD were challenged to teacher. The teacher must
take notice of many-sided teaching methods, learning environments and feedbacks. A warm-hearted encounter with the students is very important. The teacher should find out about student’s diagnosis to understand students. The teacher shouldn’t underestimate the diagnosis of ADHD but be genuinely interested
in students and their diagnosis. The results of the study also showed that the teacher may experience failure and feeling of inadequacy as a teacher. The teacher should do her best and remember mercy on yourself.