Yrityksen kohderyhmän sitouttaminen Instagramissa
Hiironen, Juuso; Pienmäki, Matias (2022)
Hiironen, Juuso
Pienmäki, Matias
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203183732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203183732
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, mitkä olivat kohderyhmän mielestä Instagram-sisällön mielenkiintoon sekä sitouttavuuteen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksessa tarkoituksena oli selvittää ratkaisu, kuinka toimeksiantajayritys voi kehittää sisältöään ja vuorovaikutustaan Instagramissa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella ja aineiston hankinnassa käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimusaineisto hankittiin verkossa haastattelemalla 16 kohderyhmään kuuluvaa henkilöä pienissä ryhmissä. Haastateltaviksi valittiin henkilöitä, joilla oli kokemusta markkinointi- tai media-alalta sekä kohderyhmään kuuluvia henkilöitä, jotka olivat aktiivisia Instagram-sisällön kuluttajia. Teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin Instagramiin yrityksen liiketoiminnan kanavana sekä kuluttajien sitouttamiseen sosiaalisessa mediassa.
Tulosten mukaan Instagram-sisällön tulisi olla mukaansatempaavaa ja lisäarvoa tuovaa kohderyhmälle. Suurin osa tutkimukseen osallistuneista käytti Instagramia vapaa-ajan viihdetarkoitukseen ja yhteydenpitoon. Monen yrityksen Instagram-sisältö nähtiin olevan alustalle turhan perinteistä ja persoonatonta. Yrityksen tai brändin tulisi toteuttaa sisältöään Instagramin piirteisiin sopivalla tavalla ja kuluttajien tarpeita palvellen. Kohderyhmää Instagramissa kiinnostavat sisältöaiheet liittyivät henkilöiden omiin harrastuksiin ja mielenkiinnon kohteisiin. Olennaisena tuloksena nousi esille sisällön toteutustapa ja sisällön tuoma sanoma tai tunnetason merkitys kuluttajalle. Toimeksiantajayrityksen tapauksessa haluttiin nähdä Instagramissa enemmän paikallisuutta korostavaa sisältöä. Instagram-sisällön haluttiin olevan viihdyttävää, yllättävää, opettavaa tai muuten lisäarvoa tuovaa.
Tutkimustulokset osoittivat, että kohderyhmän sitouttamiseen Instagramissa vaikuttaa sisällön lisäksi erityisesti yrityksen vuorovaikutus ja kuluttajien huomiointi Instagramissa. Tutkimuksen avulla saatiin kerättyä arvokasta tietoa, jonka avulla toimeksiantajayritys pystyy kasvattamaan ymmärrystään Instagramista sekä kuluttajakäyttäytymisestä alustalla. Tutkimustulosten pohjalta saatiin koottua konkreettinen yhteenveto toimeksiantajayrityksen Instagramin kehityskohteista ja ratkaisuista kohderyhmän sitouttamiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella ja aineiston hankinnassa käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimusaineisto hankittiin verkossa haastattelemalla 16 kohderyhmään kuuluvaa henkilöä pienissä ryhmissä. Haastateltaviksi valittiin henkilöitä, joilla oli kokemusta markkinointi- tai media-alalta sekä kohderyhmään kuuluvia henkilöitä, jotka olivat aktiivisia Instagram-sisällön kuluttajia. Teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin Instagramiin yrityksen liiketoiminnan kanavana sekä kuluttajien sitouttamiseen sosiaalisessa mediassa.
Tulosten mukaan Instagram-sisällön tulisi olla mukaansatempaavaa ja lisäarvoa tuovaa kohderyhmälle. Suurin osa tutkimukseen osallistuneista käytti Instagramia vapaa-ajan viihdetarkoitukseen ja yhteydenpitoon. Monen yrityksen Instagram-sisältö nähtiin olevan alustalle turhan perinteistä ja persoonatonta. Yrityksen tai brändin tulisi toteuttaa sisältöään Instagramin piirteisiin sopivalla tavalla ja kuluttajien tarpeita palvellen. Kohderyhmää Instagramissa kiinnostavat sisältöaiheet liittyivät henkilöiden omiin harrastuksiin ja mielenkiinnon kohteisiin. Olennaisena tuloksena nousi esille sisällön toteutustapa ja sisällön tuoma sanoma tai tunnetason merkitys kuluttajalle. Toimeksiantajayrityksen tapauksessa haluttiin nähdä Instagramissa enemmän paikallisuutta korostavaa sisältöä. Instagram-sisällön haluttiin olevan viihdyttävää, yllättävää, opettavaa tai muuten lisäarvoa tuovaa.
Tutkimustulokset osoittivat, että kohderyhmän sitouttamiseen Instagramissa vaikuttaa sisällön lisäksi erityisesti yrityksen vuorovaikutus ja kuluttajien huomiointi Instagramissa. Tutkimuksen avulla saatiin kerättyä arvokasta tietoa, jonka avulla toimeksiantajayritys pystyy kasvattamaan ymmärrystään Instagramista sekä kuluttajakäyttäytymisestä alustalla. Tutkimustulosten pohjalta saatiin koottua konkreettinen yhteenveto toimeksiantajayrityksen Instagramin kehityskohteista ja ratkaisuista kohderyhmän sitouttamiseksi.