Sairaanhoitajaopiskelijan resilienssi: verkkoharjoituksia resilienssin kehittämiseksi
Soini, Juulia (2022)
Soini, Juulia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204135060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204135060
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa sairaanhoitajaopiskelijoiden resilienssiä, ja tarkoituksena oli luoda siihen tarkoitukseen soveltuvia verkkoharjoituksia. Opinnäytetyö toteutettiin tuotekehitysprosessina, ja toimeksiantajana toimi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu.
Resilienssi tarkoittaa ihmisen sopeutumista muutokseen ja haastavaan tilanteeseen. Resilienssi mahdollistaa haastavista tilanteista palautumisen ja oppimisen. Sitä voidaan harjoittaa erilaisten keinojen avulla. Opinnäytetyössä perehdyttiin myös laadukkaan verkko-oppimismateriaalin tuottamiseen. Laadukas verkko-oppimismateriaali on helppokäyttöinen ja selkeä, ja siinä on otettu monenlaiset oppijat huomioon.
Tuotekehitysprosessin tuloksena syntyi oppimateriaali verkkoalusta Learniin. Verkko-oppimismateriaali koostui tietotestistä, tietopaketista, kahdesta erilaisesta resilienssiä kehittävästä harjoituspaketista sekä lähdemateriaalista. Opinnäytetyössä käytettiin Padlet-alustaa ideavaiheessa ja siihen vastasi kolme opiskelijaa. Kohderyhmä toivoi selkeää ja helposti saatavissa olevaa verkko-oppimismateriaalia. Lisäksi vastauksista nousi esiin, että resilienssiä vaaditaan etenkin silloin, kun on paljon tehtäviä ja luettavaa samaan aikaan.
Palautekyselyssä käytettiin Webropol¬-ohjelmaa, ja kyselyyn vastasi yhdeksän opiskelijaa. Kysely oli suunnattu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Savonlinnan kampuksen kolmannen vuoden sairaanhoitajaopiskelijaryhmälle. Palautekyselyssä nousi esiin, että puolet vastaajista voisi jatkossa käyttää resilienssiä kehittäviä harjoitteita. Selkeydessä, helppokäyttöisyydessä ja ymmärrettävyydessä onnistuttiin. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että verkkoharjoitusten hyödyllisyyttä ei voida tässä opinnäytetyössä täysin luotettavasti arvioida vastauksissa esiintyneen hajonnan vuoksi.
Resilienssiharjoituksia voidaan kehittää jatkossa tuottamalla videomateriaalia kirjallisen materiaalin tueksi. Lisäksi harjoitusten hyödyllisyyttä voidaan tutkia uudelleen luotettavasti, kun resilienssiharjoitukset ovat olleet käytössä opiskelijoilla.
Resilienssi tarkoittaa ihmisen sopeutumista muutokseen ja haastavaan tilanteeseen. Resilienssi mahdollistaa haastavista tilanteista palautumisen ja oppimisen. Sitä voidaan harjoittaa erilaisten keinojen avulla. Opinnäytetyössä perehdyttiin myös laadukkaan verkko-oppimismateriaalin tuottamiseen. Laadukas verkko-oppimismateriaali on helppokäyttöinen ja selkeä, ja siinä on otettu monenlaiset oppijat huomioon.
Tuotekehitysprosessin tuloksena syntyi oppimateriaali verkkoalusta Learniin. Verkko-oppimismateriaali koostui tietotestistä, tietopaketista, kahdesta erilaisesta resilienssiä kehittävästä harjoituspaketista sekä lähdemateriaalista. Opinnäytetyössä käytettiin Padlet-alustaa ideavaiheessa ja siihen vastasi kolme opiskelijaa. Kohderyhmä toivoi selkeää ja helposti saatavissa olevaa verkko-oppimismateriaalia. Lisäksi vastauksista nousi esiin, että resilienssiä vaaditaan etenkin silloin, kun on paljon tehtäviä ja luettavaa samaan aikaan.
Palautekyselyssä käytettiin Webropol¬-ohjelmaa, ja kyselyyn vastasi yhdeksän opiskelijaa. Kysely oli suunnattu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Savonlinnan kampuksen kolmannen vuoden sairaanhoitajaopiskelijaryhmälle. Palautekyselyssä nousi esiin, että puolet vastaajista voisi jatkossa käyttää resilienssiä kehittäviä harjoitteita. Selkeydessä, helppokäyttöisyydessä ja ymmärrettävyydessä onnistuttiin. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että verkkoharjoitusten hyödyllisyyttä ei voida tässä opinnäytetyössä täysin luotettavasti arvioida vastauksissa esiintyneen hajonnan vuoksi.
Resilienssiharjoituksia voidaan kehittää jatkossa tuottamalla videomateriaalia kirjallisen materiaalin tueksi. Lisäksi harjoitusten hyödyllisyyttä voidaan tutkia uudelleen luotettavasti, kun resilienssiharjoitukset ovat olleet käytössä opiskelijoilla.